چکیده:
خیابان لاله زار به صورت رسمی ، از سال ١٢٩٢ و با آغاز به کار تئاتر ملی به مدیریت محقق الدوله تا تعطیلی تئاتر پارس در سال ١٣٨٨ به مدت ٩٦ سال بستر فعالیت تماشاخانه های مهم و تاثیرگزاری بوده است و در این زمان نزدیک به هفت دهه ، یعنی تا چند سال پس از انقلاب ٥٧، در توسعه و افول تئاتر تهران ، و بالطبع ایران ، نقش تعیین کننده ای داشته و نمودار اوج و فرود فرهنگی این خیابان با تاریخ صدساله ی تئاتر آن رابطه ی مستقیمی یافته است . چه این که تئاتری که با پسوند لاله زاری در این خیابان شکل گرفت می تواند موید ارتباط تنگاتنگ تئاتر با پدیده ی خیابان تلقی شود. در این مقاله کوشش خواهیم کرد ارتباط تئاتر با خیابان را در نمونه ی مهم و تاثیرگذار لاله زار واکاوی کنیم که هر دو موضوع جزو پدیده های مدرن دو سده ی اخیر محسوب می شوند.
خلاصه ماشینی:
دگردیسی مفهوم تئاتر در خیابان لاله زار به مثابه ی rاشاخانه ی مدرنیته ی ایرانی ناصر حبیبیان Naser Habibian غزال رحمانپور Ghazal Rahmanpour 89 فصلنامه تخصصیهنرهای مایشی دوره ی جدید،شماره ی دوازدهم ،تابستان ٩٤ (رجوع شود به تصویر صفحه) ناصرحبیبیان • کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران (رجوع شود به تصویر صفحه) غزال رحمانپور • کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران 90 چکیده خیابان لاله زار به صورت رسمی ، از سال ١٢٩٢ و با آغاز به کار تئاتر ملی به مدیریت محقق الدوله تا تعطیلی تئاتر پارس در سال ١٣٨٨ به مدت ٩٦ سال بستر فعالیت تماشاخانه های مهم و تأثیرگزاری بوده است و در این زمان نزدیک به هفت دهه ، یعنی تا چند سال پس از انقلاب ٥٧، در توسعه و افول تئاتر تهران ، و بالطبع ایران ، نقش تعیین کننده ای داشته و نمودار اوج و فرود فرهنگی این خیابان با تاریخ صدساله ی تئاتر آن رابطه ی مستقیمی یافته است .
95 فصلنامه تخصصیهنرهای مایشی دوره ی جدید،شماره ی دوازدهم ،تابستان ٩٤ (رجوع شود به تصویر صفحه) لاله زار، تبلور مسلط صحنه های تقلید می توان گفت وضعیت «تقلید» قوی ترین صورت فرهنگی نظام قاجار- به ویژه در دوران ناصرالدین شاه به شمار می رود که این وضعیت پس از آن و تا امروز همچنان ادامه دارد.