چکیده:
:مقالهء حاضر،به پارهای از نقائص طبقه بندیهای متداول کنگره و دیویی که هم اکنون در کتابخانههای ایران اعمال میشود،اشاره میکند و امکان جرح و تعدیل و گسترش و احیانا انطباق این طبقهبندیها را با تقسیمبندی علوم در متون اسلامی و ایران مورد بحث قرار میدهد.
خلاصه ماشینی:
"در این مورد نظیر کتابهای:احصاء العلوم تألیف ابو نصر فارابی(260-329)،بخش
آثاری که جهان غرب از آنها به عنوان زمینه و اساس کار خود در تدوین نظام علمی
کتاب در تاریخ تمدن اسلامی و وجود کتابخانههای عظیمی که به نام«دار الکتب»و
کتابخانههای خود را با ساختار و صبغهای اسلامی بنیان نهند و این توفیق را نصیب
کامل و اسلامی در نظام طبقهبندی کتاب بکوشد و تحقق این هدف را امری محال و غیر ممکن نداند.
این است که با وجود آنکه این طبقه بندی براساس تقریبا سی میلیون کتاب موجود
و دانشهای متداول در غرب نظیر:علوم تجربی و تکنولوژی توجه گردیده و در این
شیوه نیز-نظیر روش دیویی-از معارف اسلامی غفلت شده و یا به اختصار به
کشورهای نظیر ایران به وجودآورد در این است که چون مآخذ اصلی در کاربرد
طبقهبندی خود از این شیوه استفاده میکنند ناگزیرند دورهها و کتابهای مذکور را با
کتابخانهها صرف این کار میشود و از طرفی،در این طبقه بندی مسائل مربوط به
تاریخ و ادبیات ایران و دین و علوم اسلامی ناقص و محدود است-اگرچه در
ممارست،نسبت به مسائلی که در این طبقه بندی پیشبینی نشده است بیتوجه
کتابی که فاقد این خاصیت است-مثل بیشتر کتابهای اسلامی-مدتها در بخش
و با آنکه در سالهای اخیر کوششهایی از طرف مرکز خدمات کتابداری ایران و کتابخانهء ملی به منظور
تکمیل ساختار نظام رده بندیهای مذکور صورت گرفته است و آثاری نظیر:ردهء:«
B. P اسلام»شامل علوم منقول اسلامی در طبقه بندی کتابخانه کنگره4و در زمینهء
ملتی نیز افزودن بر این میراث مشاع است نه چشم پوشیدن از آنها."