چکیده:
حس پرسشگری کودکان و کنجکاوی آنان میتواند مهمترین مبنا برای آموزش صحیح، اصولی و کارآمد باشد. در این میان، آموزش فلسفه، بدلیل ارتباط تنگاتنگ آن با عمل، برای کودک از اهمیت ویژهیی برخوردار است. آموزش فلسفه، بمعنی آموزش خردورزی یا تفکر به کودک است. فلسفهورزی به ما کمک میکند تا بتوانیم کودک را به تکامل نفس خویش برسانیم؛ بگونهیی که دارای توانمندی تفکر نقادانه و خلاقانه باشد و بسیاری از مفاهیم تربیتی برای وی نهادینه شوند. از نتایج تربیتی چنین آموزشی، فراگیری نظم است. در این فرایند کودک، خود از نظم و چینش ذهنی به نظم در عمل و رفتار، نه با اجبار بیرونی، دست مییابد.در فلسفه اسلامی، ملاصدرا حکمت عملی خویش را براساس حکمت نظری پایهگذاری کرده و در حکمت نظری از قوه عاقله انسان، قوه تفکر و استدلالورزی را بدست میآورد. در نهایت میتوان اذعان داشت که با تربیت قوه عقل در کودک خردورز میتوان جایگاه نظم را مشخص نمود و به او آموزش داد.
خلاصه ماشینی:
برای داشتن افراد با قوه تفکر بالا و نقادی عالی باید بتوانیم این استعدادها را در زمان کودکی پرورش داده و از آنها در مسیر صحیح استفاده نماییم.
کودکان در این فرایند علاوه بر کسب روش صحیح تفکر و بحث مثبت، به نتایج دیگری نیز دست مییابند که هرکدام از آنها ميتواند دلیلی جداگانه برای این امر باشد.
صدرالمتألهین، بعنوان یکی از فلاسفه بزرگ و تأثيرگذار كه در بسیاری از ابعاد فلسفه صاحبنظر است، معتقد است كه بین نظر و عمل پیوند وجود دارد؛ بدینمعنا که برای وصول به حقیقت باید از جنبه عقل نظری عبور کرد و به عقل عملی رسید.
در فلسفه ملاصدرا عقل عملی، تنها ابزار برای انجام امور اختیاری نميباشد، بلکه ارتباط تنگاتنگی با نفس انسان دارد.
( ) انسان به صرف استفاده و آموزش در حیطه عقل نظری به کمالات نخواهد رسید؛ چراکه عقل نظری به کلیات ميپردازد و در عقل نظری ما تنها کمالات و نقایص را تشخیص ميدهیم، اما اینکه این فعل شایسته، انجام دادن یا ترک کردن است، یا این کمال و نقص را من در زندگی روزمره چه زمانی و یا در چه مکانی، باید انجام بدهم یا ندهم، مربوط به عقل عملی است.
بنابرین، در آموزش صحیح به کودک ميتوان اصول کلی نظم را به او آموخت و در تفکر نظامدار ذهنی كودك این مسئله برای او بايد بنیادین گردد که نظم از اصول پایه کمال و پیشرفت است.
کاربرد عقل عملی در زندگی وابسته به اصول صحیح تفکر است؛ با این حساب نه تنها نظم بلکه هر چیزی را ميتوان در ذهن کودک نهادینه نمود.