چکیده:
«یکی از پرسشها و دغدغههای اساسی مربیان و دستاندرکاران در دورة پیشدبستان دربارة ویژگیهای یک محتوای مناسب در زمینة فعالیتهای قرآنی و میزان اثربخشی آن در مانوس شدن کودکان با قرآن کریم است. زیرا مربی پیشدبستانی بهخوبی میداند که بین محتوای مناسب و انس کودک با قرآن کریم پیوندی معنادار وجود دارد.در سالهای اخیر که برنامه و فعالیتهای آموزشی و پرورشی دورة پیشدبستان به تصویب شورای عالی آموزشوپرورش رسیده، همواره تلاش مربیان دلسوز بر آن بوده است که در چارچوب این برنامه، محتوایی مناسب در زمینة قرآن کریم و با هدف انس و علاقة آنان به قرآن کریم در اختیار کودکان خویش قرار دهند. ضمن ارج نهادن به همة این تلاشها، این نوشتار سعی دارد تا به برخی از ویژگیهای مهم محتوای مناسب در برنامه و فعالیتهای قرآنی برای کودکان پیشدبستانی بپردازد».
خلاصه ماشینی:
"در سالهای اخیر که برنامه و فعالیتهای آموزشی و پرورشی دورة پیشدبستان به تصویب شورای عالی آموزشوپرورش رسیده، همواره تلاش مربیان دلسوز بر آن بوده است که در چارچوب این برنامه، محتوایی مناسب در زمینة قرآن کریم و با هدف انس و علاقة آنان به قرآن کریم در اختیار کودکان خویش قرار دهند.
انس با قرآن، فعالیتهای قرآنی و شیوة تلفیق تمامی اجزا، برنامهها و فعالیتهای آموزشی و پرورشی باید بهطور منطقی و علمی برای فراگیرندگان مناسب باشد و زمینههای علاقه به فراگیری را در آنها مورد توجه قرار دهد.
باتوجه به درهم تنیدگی آموزشها در دورة پیشدبستان، لازم است محتوای آموزشی بهگونهای باشد که عموم کودکان بتوانند در شرایطی مطلوب و به دور از الزام و اجبار، با محتوای مورد نظر ارتباط مؤثر برقرار کنند تا زمینة انس ایشان با قرآن کریم فراهم شود.
بنابراین، هر نوع برنامه و محتوایی که برای کودک طراحی و تهیه شود؛ باید از الزام و رسیدن به حد خاصی از یادگیری بهدور باشد محتوای مناسب و انس کودکان با قرآن کریم مسعود تهرانی فرجاد"