چکیده:
با توجه به اهمیت و ضرورت درهمتنیدگی آموزشها در دوره پیشدبستان، لازم است محتوای آموزشی و فعالیتهای قرآنی تلفیقی از قلمروهایی اعم از آموزههای قرآنی، سورهها، داستانها، آشنایی با قرآن و... در زیر چتر رویکرد «انس با قرآن و علاقه به یادگیری آن» باشد؛ به این معنا که برای ایجاد آشنایی و علاقه به قرآن کریم بوده و از هرگونه الزام و اجبار پنهان و آشکار برای عموم کودکان به دور باشد. بر این اساس، در انتخاب و سازماندهی محتوا همواره دستیابی یک یک نوآموزان در علاقهمندیشان به قرآن مورد تاکید است.یکی از قلمروهایی که در فرایند انس با قرآن در دوره پیشدبستان باید در نظر باشد، «آشنایی با سورهها» از طریق مفاهیمی ساده، قابل فهم، کاربردی، اولویتدار و همچنین حفظ آن است.به همین منظور، در این نوشتار با ارائه چند نمونه به تبیین موضوع حدود و ثغور آشنایی با سورهها خواهیم پرداخت
خلاصه ماشینی:
"شهد کلام وحی مفاهیم سادۀ سورههای کوچک قرآن کریم مسعود تهرانیفرجاد اشاره با توجه به اهمیت و ضرورت درهمتنیدگی آموزشها در دورۀ پیشدبستان، لازم است محتوای آموزشی و فعالیتهای قرآنی تلفیقی از قلمروهایی اعم از آموزههای قرآنی، سورهها، داستانها، آشنایی با قرآن و...
کلیدواژهها: انس با قرآن، سوره، حفظ قرآن، تلفیق قلمروها، فعالیتهای جذاب و مؤثر از دیرباز کودکان مسلمان، آشنایی و ارتباط خود با قرآن را از طریق حفظ سورههای کوتاه یا آیات مشهور و خاصی از قرآن کریم آغاز میکردند.
برای تحقق هر چه بیشتر این امر (آشنایی با سورهها) لازم است مربیان و دستاندرکاران تولید محتوا بر فهم در حد کودکان توجه کنند.
در این تلفیق ضمن حفظ برخی از سورهها، شناخت کلی و آشنایی با مفهوم کلی یعنی بیان مفاهیمی مطابق با درک و فهم کودک ۶-۵ ساله در نظر است.
مثلا در معرفی سورۀ ناس و حمد خوب است قرآن را باز کنیم و این دو سوره را به کودکان نشان دهیم."