چکیده:
در حال حاضر کاربرد واژه کارآفرینی بسیار گسترده است و بر همگان آشکار شده است که کارآفرینی فقط به حوزه کسب وکار منحصر و محدود نمیشود بلکه در خارج از قلمرو آن نیز، در زمینههای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آموزشی مطرح شده و تعاریف مختلفی از مقوله کارآفرینی ارائه شده است (صمدآقایی، ۱۳۹۰: ۱۵) که در آنها فقط اشتغالزایی یا ایجاد کسب و کار مطرح نیست بلکه افزایش، بهبود و توسعه نگرشها، مهارتها و تواناییهای افراد در نظر میباشد. (مک فرسون۱ ۲۰۰۳، به نقل از پرهیزکار و همکاران، ۱۳۸۳: ۱۰). از میان تعاریف مختلف کارآفرینی آنچه در رابطه با کارآفرینی کودکان در پیش از دبستان و دبستان مطرح است، تعاریف ارائه شده از دیدگاه روانشناسان است که در آن ویژگیهای کارآفرینان مورد تاکید قرار گرفته است. بیشتر صاحبنظران از جمله رایلی۲ ۲۰۰۱، مک کللند ۱۹۶۱ اغلب خصوصیات مشابهی چون اعتمادبهنفس، خلاقیت، انگیزه پیشرفت و پذیرش مسئولیت شخصی را بهعنوان ویژگیهای مورد نیاز کارآفرینان ذکر کردهاند. ویژگیهای ذکر شده طبق اطلاعیه کمیسیون اروپا۳ در سال ۲۰۰۶ مبنی بر «پرورش بینش کارآفرینانه از طریق آموزش و یادگیری۴»، باعث شکلگیری رویکردهای آموزشی جدید و ضرورت آموزش مهارتهای بنیادین کارآفرینی از طریق برنامههای درسی به کودکان برای توسعه و افزایش خلاقیت در آنها، افزایش اعتمادبهنفس جهت انجام وظایف محوله و افزایش مهارتها برای برقراری ارتباط با دیگران در جامعه نمود پیدا کرد. امروزه در اکثر کشورهای دنیا آموزش کارآفرینی جای خود را در برنامههای مدارس و مهدکودکها باز کرده است. از جمله در برخی کشورها نظیر فنلاند، لوگزامبورگ، نروژ و اسپانیا اقدامات آشکاری در برنامههای ملی برای آموزش کودکان پیشدبستانی و دبستانی انجام شده است.اغلب اقدامات در زمینه آموزش کارآفرینی با این قصد شکل گرفتهاند که این برنامهها بتوانند به شیوههای مختلف انگیزه کودکان را جهت یادگیری فعال بالا ببرند و برخی از ویژگیهای شخصیتی از قبیل خلاقیت، ابتکار و نوآوری را در آنها گسترش دهند. لذا با توجه به اینکه کارآفرینی چیزی نیست که یکباره و ناگهانی در ذهن کسی ایجاد گردد بلکه نتیجه فرایندی است که باید از ابتدای کودکی آغاز شود و بهتدریج در دورههای بالاتر تکمیل گردد، به اختصار، مواردی دال بر ضرورت آموزش کارآفرینی به کودکان پیشدبستانی ذکر میشود.
خلاصه ماشینی:
"ویژگیهای ذکر شده طبق اطلاعیۀ کمیسیون اروپا۳ در سال ۲۰۰۶ مبنی بر «پرورش بینش کارآفرینانه از طریق آموزش و یادگیری۴»، باعث شکلگیری رویکردهای آموزشی جدید و ضرورت آموزش مهارتهای بنیادین کارآفرینی از طریق برنامههای درسی به کودکان برای توسعه و افزایش خلاقیت در آنها، افزایش اعتمادبهنفس جهت انجام وظایف محوله و افزایش مهارتها برای برقراری ارتباط با دیگران در جامعه نمود پیدا کرد.
با آموزش کودکان دربارۀ اینکه چگونه خود را برای شروع و گرداندن یک زندگی و کسب و کار آماده کنند، در حقیقت آنها را به توانایی مراقبت از زندگی خود و همچنین برآوردن نیازهای اقتصادی تجهیز خواهید کرد و این یک کنترل واقعی است.
این تعامل منظم به کودکان کمک میکند تا برخوردهایشان را با مردم- از همه نوع و نه فقط همسالان خود- بهبود بخشند، اعتمادبهنفس خود را در هنگام برقراری ارتباط افزایش دهند و شاهد مستقیم نتیجۀ این تعامل خوب در زمینههای مختلف زندگی باشند."