چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی عناصرزیباییشناختی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان براساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق با استانداردهای موجود است. طراحی فضای آموزشی، تحقیق و مطالعه در فضای مناسب کودک و جستوجوی راهی در طراحی مجموعه بهمنظور ایجاد علاقه و دلبستگی کودکان و ایجاد فرصتهای لازم برای کودکان برای انجام فعالیتهای اجتماعی و آشنایی با محیط زیست و جذاب کردن آموزش برای آنان.روش تحقیق توصیفی و روش نمونهگیری، تصادفی ساده است. از بین ۶۸ مهدکودک واقع در منطقه پنج تهران، ۲۰ مهدکودک بهصورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که در اختیار مدیران این مهدکودکها قرار گرفت. برای تکمیل اطلاعات نیز از فهرست وارسی استفاده شد که پژوهشگر آن را کامل کرد.نتایج با استفاده از جدولها، نمودارها، درصد و میانگین تحلیل شد. آمار بهدست آمده نشان داد که بین عناصر زیباییشناختی در مراکز پیش از دبستان و استانداردهای سازمان بهزیستی مطابقت وجود ندارد و اصول زیباییشناختی در این مراکز رعایت نشده است.با توجه به نقش مهم کالبد معماری در آموزش کودکان و اهمیت استفاده از عناصر زیباییشناختی در این معماری و نزدیکی آنان به طبیعت این طرح براساس تلفیق معماری و روانشناسی برای ایجاد حس زیباییشناختی تعلق در کودکان و باروری استعدادهای آنان و همچنین بهوجود آوردن امکاناتی برای ایجاد روحیه کشف و تحقیق در آنان شکل گرفته است. نتایج همچنین نشان داد که کاربرد عناصر زیباییشناختی در طراحی فضای آموزشی مهدکودکها در سطح ضعیفی است و به اصلاح و تغییر نیاز دارد.
خلاصه ماشینی:
"( رعایت سلسله مراتب فضایی در طراحی فضاهای کودکان (کودکان از واحدهای کوچکتر به واحدهای بزرگتر وارد شوند، قرار دادن کلاسهای بچههای کوچکتر در نزدیکی ورودی اصلی، قرار دادن فضاهای نیمهباز در کنار فضاهای آموزشی، وارد کردن کودکان از فضاهای بسته به فضای باز و آرام و سپس به فضاهای پر سروصدا) ( اختصاص دادن قلمروها و حریمهای فضایی به کودکان با رعایت تقسیمبندی سنی آنها ( استفاده از عناصر زیباییشناختی برای ایجاد نشانه و عناصر تأثیرگذار (پلکان گرد یا سقف گنبدی یا شیبدار، تأکید روی عنصری خاص مثل قرارگیری در مکان مهم) ( ایجاد ارتباط بصری بین دو فضا (داخل و خارج، بالا و پایین و دو فضای همجوار) ( ایجاد فضای خالی، ترکیب راهرو با فضاهای ارتباطی، استفاده از پله در فضاهای باز و پنجره در ارتفاع مناسب بین فضای داخل و خارج ( حداکثر استفاده از فضای نیمهباز و باز در طبقات مختلف ساختمان (شکستن حجم ساختمان و ایجاد نیمه طبقههایی بهصورت بالکن، ایجاد فضای نیمهباز در طبقات بهصورت ایوان در کنار کلاسها، طراحی ساختمان بهگونهای که قسمتی یک طبقه و قسمتی دو طبقه باشد).
( استفاده از بافت مناسب در کلیۀ عناصر تشکیلدهنده فضا اعم از کف، دیوار و سقف (بافت نرم برای دیوار، بافت مقاوم برای کف، بافت چوبی که کودکان بسیار دوست دارند، بافت موکت و چمن در فضای باز) ( استفادۀ چندگانه از فضای ارتباطی ( طراحینما به صورت با هویت و همچنین دارای شخصیت (برای کودکان) ( بهترین فضای بازی در داخل و بیرون از ساختمان فضایی است که بتوان آن را تغییر داد.
پژوهش لیلا محمدی کارشناس ارشد پیش از دبستان بررسی عناصر زیباییشناختی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان براساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق با استانداردهای موجود کلاس درس و محیط آموزشی در روش مونته سوری بهطور ایدهآلی رنگی، با کیفیت، زیبا و جذاب است منظور از فضای آموزشی تنها یک محدودۀ هندسی نیست بلکه منظور فضایی فعال و تأثیرگذار است که در شکلگیری شخصیت فرد نقش مهمی را ایفا میکند آموزش"