چکیده:
اندیشۀ سرهنویسی گرایی، انگیزشی است که در طی قرون و اعصار، گاهگاهی عدهای را مجذوب خود ساخته، جریانیهایی را در نثر نویسی به همراه داشتهاست؛ یغمای جندقی یکی از نویسندگانی است که در قرن سیزدهم هجری به امر سرهنویسی اهتمام ورزیدند؛ وی در طی برخی از نامههای خود تحت عنوان "پارسینگار" واژهها و ترکیبات فارسی را جانشین کلمات عربی ساختهاست. بر خلاف باور شایع، استفاده از کلمات فارسی مجعول و مهجور بسامد بالایی در نثر یغمای جندقی ندارد. وی با آراستن نثر از طریق جملات و کلمات معطوف و لختهای سجع، علاوه بر پالودن نثر از عناصر زبانی غیر فارسی، سبک شخصی برای خود ابداع نمودهاست که پیروان و شاگردانی نیز داشته است. یغمای جندقی برای نامهنگاری، ارزش و اعتبار تاریخی و ادبی بسیاری قائل است و از نامهنویسی در جهت اشاعۀ نام و مقاصد خود بهره جسته است؛ لحن یغما در نامههایش، لحن تعلیمی و بزرگمنشانه است. در این مقاله، پس از نگاهی مختصر به جریان سرهنویسی و معرفی زندگی و آثار یغمای جندقی، نامههای پارسینگار یغمای جندقی را از حیث سبک نگارش و اندیشۀ غالب بر آن، بررسی نمودهایم.
This article explains the importance of using quality-based rhyme structure and spirit of the mystical works of Persian literature. Given that rhyme for the language (Arabic) and not mix (Persian) to the attention of writers and their success in rhyme fundamental rules of Arabic origin، it is also noted. Persian rhyming prose based on the characteristics of Iranian authors found that the apparent differences between the Arabic and nose. Kanzolsalkyn and Kshfalasrar with the mystical works of literature Hamidi Maghamat and following Hamidi Maghamat will be examined below، the authors used the method of the rhyme and the balance will be explained based on the content of their thoughts. So the first part of the rhyming prose examples cited in the Gnostic texts، the study described in the second part، we give examples of literary style and rhythmic prose in the literary works to Know Better them.