چکیده:
در میان نویسندگان مرگاندیش صادق هدایت، نویسنده معاصر ایران، و ادگار آلنپو،شاعر و نویسندهی آمریکایی، از جمله کسانیاند که توجه بسیاری به این مفهوم داشتهاند و مرگاندیشی مضمون عمده آثارشان است. اما آنچه محتوای این آثار را به هم مشابه میسازد؛ حالت دوگانگی و تضاد در مفهوم مرگ است که این امر میتواند برگرفته از شخصیت واقعیای باشد که با آن زیستهاند؛ از این رو چنین نگرشی به آثارشان راه یافته و قهرمانان داستانهایشان همچون نویسندگانشان با احساس دوگانه هراس و اشتیاق به مرگ، دست و پنجه نرم میکنند. مقاله حاضر به بررسی تطبیقی و تحلیل مفهوم مرگ در آثار صادق هدایت و ادگار آلنپو پرداخته است.در میان نویسندگان مرگ اندیش صادق هدایت ، نویسنده معاصر ایران ، و ادگـار آلـن پـو، شاعر و نویسنده ی آمریکایی، از جمله کسـانیانـد کـه توجـه بسـیاری بـه ایـن مفهـوم داشته اند و مرگ اندیشی مضمون عمده آثارشان است . اما آنچه محتوای ایـن آثـار را بـه هم مشابه میسازد؛ حالت دوگانگی و تضاد در مفهوم مرگ است که این امـر مـیتوانـد برگرفته از شخصیت واقعیای باشد که با آن زیسـته انـد؛ از ایـن رو چنـین نگرشـی بـه آثارشان راه یافته و قهرمانان داستان هایشان هم چون نویسندگان شان با احساس دوگانه هراس و اشتیاق به مرگ ، دست و پنجه نرم میکنند. مقاله حاضر به بررسی تطبیقـی و تحلیل مفهوم مرگ در آثار صادق هدایت و ادگار آلن پو پرداخته است .
خلاصه ماشینی:
"با بررسی و تحلیل داستان های آلن پو و هدایت چنین استنباط مـیشـود کـه ایـن دو نویسنده ، نگرشی یکسان و در عین حال دوگانه نسبت به مـرگ داشـته ؛ تشـابه بسـیاری میان دیدگاه هایشان در مورد این پدیده وجود دارد.
«از میان همه نوشته های هدایت ، داستان کوتاه «زنـده بـه گور» که سه سال قبل از مرگ اش نوشته ، سرراست ترین آدرس را به خواننـده مـیدهـد، گویی هدایت در سال ١٣٠٩ بهانه ای پیدا کرده بود کـه مکنونـات قلبـی خـود را و میـل پایان ناپذیر به خودکشی را، حتی انگیزه هایش را مطرح کند»(جمشـیدی، ١٣٧٢: ٣٠٣).
بنابراین میتوان نتیجه گرفت که هدایت در اکثـر داسـتان هـا از مضـمون خودکشـی استفاده میکند؛ در صورتی که در شخصیت های آلن پو تنها فکر خودکشـی مـیگـذرد و تنها در یک داستان قهرمان داستان دست به خودکشی میزند و بقیه قهرمانان او همه به دنبال راه نجات هستند.
د. بیماری همان طور که گفته شد اغلب مرگ ها در آثار هدایت به علت خودکشی یا قتل اسـت و یا اکثر قهرمانانی که به بیماری دچار میشوند به خاطر بیماری روانی دست به این عمـل میزنند؛ در صورتی که اکثر شخصیت های زن آلن پو از بیماری جان میسپرند و همسران و معشوقان شان را تنها میگذارند.
نتیجه بحث با بررسی و تحلیل داستان های صادق هدایت و ادگار آلن پو میتوان دریافت که مـرگ مضمون اصلی آثارشان است ، و به وضوح میتوان وجودش را در آثار این دو احساس کرد."