چکیده:
هدف این پژوهش، تبیین تأثیر منتورینگ[1] بر جانشینپروری[2] با تمرکز بر طرح توسعهی فردی[3] است. برای تبیین این موضوع، از مدل ستارهای هفتنقطهی جانشینپروری راثول استفاده شده است. در مرحلهی ششم این مدل، پس از مشخصشدن وجود شکاف بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب، ابزار مناسبی که میتواند این شکاف را پر کند، طرح توسعهی فردی و روش یا شیوهی مناسب برای اجرای طرح توسعهی فردی، منتورینگ است. جامعهی آماری این پژوهش 400 نفر از کارکنانی هستند که در مرکز تحقیقات مخابرات ایران دورههای آموزشی و تخصصی را برای بهبود و ارتقای مهارت خود گذراندهاند و نمونهی پژوهش، مطابق با فرمول کوکران 200 نفر میباشد. روش پژوهشی، توصیفی همبستگی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده است. آزمون فرضیههای پژوهشی براساس روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج، حاکی از آن است که کارکردهای توسعهی کار راههی شغلی و مدلسازی نقش میتوانند در اجرای طرح توسعهی فردی مثمرثمر باشند؛ ولی کارکردهای روانیاجتماعی نمیتوانند تأثیری بر طرح توسعهی فردی داشته باشند. [1]. Mentoring [2]. Succession Planning [3]. Individual Development Plan
خلاصه ماشینی:
"همچنین ، راثول به تبیین این موضوع می پردازد که منتورینگ چگونه می تواند نقشی در مـدیریت و برنامه ریزی جانشینی ایفا کند؟ او پس از تبیین گام های مدل سـتاره ی هفـت نقطـه ای ، بیشـتر تأکیـد خود را بر مرحله ی شش (کاهش شکاف توسعه ای ) متمرکـز مـی کنـد و بـا توجـه بـه ایـن مرحلـه ، پیشنهاد می کند که به منظور کاهش شکاف های توسعه ای بین شایستگی هایی کـه افـراد هـم اکنـون دارند و شایستگی هایی که برای پیشرفت به آنهـا نیـاز دارنـد، مـی بایسـت در جسـت وجـوی افـراد، تکالیف کاری و سایر تجاربی بود که کارکنان را برای آینده [تصدی جایگاه هـای کلیـدی ] آمـاده خواهد نمود و نیز آنها را به وسیله ی شایستگی های مورد نیازشان مجهز می نماید.
از سوی دیگر، با توجه به گام ششـم مدل ستاره ی هفت نقطه ای یادشده ، راثول عنوان می نماید که برنامه هـای توسـعه ی فـردی بـه منظـور کاهش شکاف بین آنچه افراد در حال حاضر انجام می دهنـد و آنچـه را آنهـا بایـد انجـام دهنـد تـا صلاحیت ارتقا را پیدا کنند فراهم سازد و از توسعه ی درونی زمانی کـه مناسـب اسـت بـرای درک اهداف یادگیری طرح توسعه ی فردی استفاده کنـد (راثـول ، ٢٠١٠: ٢٧١)."