چکیده:
تجربیات توسعة روستایی در کشورها نشان میدهند که توسعة روستایی فقط با تزریق سرمایه و فناوری محقق نمیشود و عوامل بسیاری در این زمینه مؤثرند. یکی از عواملی که امروزه بهعنوان راهکار اساسی در توسعة روستایی شناخته میشود، توجه به آموزشهای کارآفرینی به جوانان روستایی است. هدف پژوهش حاضر، نیازسنجی آموزشی جوانان روستایی در زمینة کارآفرینی برای راهاندازی کسبوکارهای صنایعدستی روستایی بود. در تحقیق حاضر از روش کمی استفاده شد. جامعة آماری تحقیق، جوانان روستایی شهرستان ورامین بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 380 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهای بود که براساس مطالعات نظری و مصاحبه با کارآفرینان نوپا تدوین شد و روایی آن از طریق روایی صوری و محتوایی محاسبه شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد و نشان داد که شاخصهای تحقیق پایایی نسبتا مناسبی دارند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS18 تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که در بعد دانشی نیازهای بازاریابی و روشهای تأمین مالی؛ در بعد مهارتی، فعالیت با منابع محدود و توانایی ارائة مطلب و در بعد نگرشی؛ خودآگاهی و پشتکار اولویتهای نخست را به خود اختصاص دادند. طبق نتایج بهدستآمده، جوانان در هر سه بعد نیازمند آموزش هستند و سیاستگذاران و برنامهریزان آموزشی باید به آن توجه کافی داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
"هدف تحقیق حاضـر نیازسـنجی آموزشـی جوانـان روسـتایی شهرستان ورامین در زمینة کارآفرینی به منظور راه اندازی کسب وکارهای صنایع دستی روسـتایی بود و اهداف اختصاصی تحقیق به این شرح اند: • اولویت بندی نیازهای جوانان روستایی در سه حوزة دانش ، نگرش و مهارت ؛ و • شناسایی تفاوت در میزان نیاز آموزشی در ابعاد دانش ، نگرش و مهارت جوانان روستایی با توجه به تغییر سن مخاطبان .
به طور کلی آموزش کارآفرینی فرایندی نظام مند، آگاهانه و هدف گراست که طی آن افراد غیرکارآفرین ولی دارای توان بالقوه به صورتی خلاق تربیت می شـوند (سـعیدی مهرآباد و مهتدی ، ١٣٨٧) این نوع آموزش در واقع فعالیتی است که از آن برای انتقال دانـش و اطلاعات مورد نیاز به منظور راه اندازی و ادارة کسب وکار استفاده مـی شـود ( ,English &Jones ٢٠٠٤) و می تواند منجر به بهبود و توسعة نگرش ها، مهارت ها و توانایی های افـراد غیرکـارآفرین شود (ذبیحی و مقدسی ، ١٣٨٥).
در این پژوهش با هدف شناسایی نیازهای آموزشی کارآفرینان ، به ایـن مـوارد پرداختـه شـد: الف ) توسعة کسب وکار: ایده یابی ، راه اندازی کسب وکار، قوانین و مقررات ، مدیریت کسب وکـار، ,Swaders کنترل و نظارت کارکنان ، فروش و بازاریابی ؛ ب) شایستگی های شـغلی : نـوآوری و خلاقیـت ، ٢٠٠٩ شناسایی فرصت ها، مهارت های ارتباطی ، توسعة فرصت ها در قالـب واحـدهای کسـب وکـار، و مهارت در برنامه ریزی راهبـردی ؛ ج) ریسـک و عـدم قطعیـت : شناسـایی ریسـک ، روش هـای مدیریت و کاهش ریسک ، شناسایی و تحلیل رقیبان در بازار و تثبیت و حفظ موقعیت در بازار."