چکیده:
این پژوهش به منظور شناسایی نقش نظام آموزش از دور در ایجاد سرمایه اجتماعی و ارائه الگوی مناسب جهت ارتقاء آن در آموزش عالی کشور انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی– همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور کشور در سال تحصیلی 90-91 تشکیل می دهند. روش نمونه گیری از نوع خوشهای چند مرحلهای با توزیع نسبتی است. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی- مورگان، با در نظر گرفتن خطای 5%= α، 280 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد که 249 پرسشنامه قابل تحلیل بود. جهت جمع آوری دادهها از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پرسشنامه اول برای سنجش مؤلفههای نظام آموزش از دور و پرسشنامه دوم برای اندازه گیری سرمایه اجتماعی تدوین گردید. روایی محتوایی پرسشنامهها را صاحب نظران تأیید کردند. پایایی پرسشنامه مربوط به مؤلفههای نظام آموزش از دور با استفاده از آلفای کرونباخ 87% و برای پرسشنامه سرمایه اجتماعی 95% برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل داده علاوه بر از آماره های توصیفی، از آماره های استنباطی آزمون تفاوت میانگینها، تحلیل واریانس یک طرفه، همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه، تحلیل سیر و معادله ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد سرمایه اجتماعی اعضای هیأت علمی نظام آموزش از دور از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و عملکرد نظام آموزش از دور مناسب نمیباشدوفضای تعاملی، ارتباطی در شکل گیری سرمایه اجتماعی از توان تبیینی بیشتری در مقایسه با سایر متغیرها دارد.
خلاصه ماشینی:
واژه های کلیدی : آموزش از دور، برنامه ریزی آموزشی ، سرمایه اجتماعی ، مدیریت رفتار سازمانی و فضای ارتباطی - ساختاری مقدمه اصطلاح سرمایه اجتماعی ١ اساسا در دهه ی ١٩٩٠ مفهوم مهمی شده و در رشـته هـای علوم اجتماعی مورد توجه زیادی قرار گرفت و در اسناد و گفتمان این رشته ها وارد شده و عده زیادی از جامعه شناسان ، علمای سیاسـت و اقتصـاد دانـان بـرای یـافتن پاسـخ هـای سؤال های متعددی که در رشته های خود با آن مواجه بودند، به سـرمایه اجتمـاعی متوسـل شدند.
نحـوه ی مـدیریت رفتارسـازمانی ، آموزشی و خدماتی یکی دیگر از مؤلفه های تأثیر گذار در گسترش مشارکت علمی و ایجاد سرمایه اجتماعی در نظام آمـوزش از دور اسـت وقتـی مـدیریت دانشـگاهی از وضـعیت مطلوبی برخوردار باشد احتمال استقرار و توسعه یک رابطه فعال بین اساتید و دانشـجویان افزایش می یابد و انگیزه لازم برای گسترش همکاری و مشارکت علمی در دانشـگاه رشـد می یابد.
(نمودار١) مشارکت علمی مدیریت دانشگاهی شبکه اجتماعی اعتماد فضای ارتباطی و نظام آموزش از دور ساختاری سرمایه اجتماعی توانمندسازی آگاهی و شناخت فناوری های الکترونیکی ارزش های اجتماعی فرهنگی نمودار(١): مدل تحلیل تحقیق مواد و روش ها روش پژوهش کمی ، توصیفی – همبستگی است .
Professional School Counseling، 5)4 The Virtual Social Capital of Online .
I. Promote Social Capital with High School Students، American Journal of Computer and Education.
. American Behavioral Scientist، Vol "Supplement Social Capital?