چکیده:
آموزش و پرورش نقش اساسی در توسعه پایدار دارد که یکی از ابعاد توسعه پایدار برنامهریزی استراتژیک است. در نتیجه توجه آموزش و پرورش به برنامهریزی استراتژیک، توجه به توسعه پایدار را نشان میدهد. در این راستا هدف اصلی این پژوهش بررسی مقایسهای میزان کاربست مؤلفههای برنامهریزی استراتژیک در "توسعه پایدار" شهرهای اصفهان و کرمانشاه بوده است. روش پژوهش توصیفی _ پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را 1111 نفر تشکیل دادند که از این تعداد، 742 نفر از شهر اصفهان و 369 نفر مربوط به شهر کرمانشاه بوده است. حجم نمونه آماری پژوهش با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران 285 نفر برآورد گردید که از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدهاند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده که پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و در وضعیت موجود(94/0) و در وضعیت مطلوب(91/0) درصد برآورد گردیده است. تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار spss انجام پذیرفته است. همچنین از نرمافزار ایموس در مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که از دید مدیران، معاونین و کارشناسان ستادی آموزش و پرورش میزان کاربست مؤلفههای برنامهریزی استراتژیک در وضعیت موجود پایینتر از حد متوسط است، ولی در وضعیت مطلوب بالاتر از حد متوسط میباشد.
خلاصه ماشینی:
"1. Mukundan & Mark سؤال های تحقیق ١- میزان کاربست تفکر اسـتراتژیک درتوسـعه پایـدار آمـوزش و پـرورش شـهرهای اصفهان و کرمانشاه در وضعیت موجود و مطلوب تا چه اندازه می باشد؟ ٢- میزان کاربست نظام اطلاعـات آموزشـی در درتوسـعه پایـدار آمـوزش و پـرورش شهرهای اصفهان و کرمانشاه در وضعیت موجود و مطلوب تا چه اندازه می باشد؟ ٣- میزان کاربست بازاندیشی در درتوسعه پایدار آموزش و پرورش شهرهای اصـفهان و کرمانشاه در وضعیت موجود و مطلوب تا چه اندازه می باشد؟ ٤- میزان کاربست بازسازی در درتوسعه پایدار آموزش و پرورش شهرهای اصـفهان و کرمانشاه در وضعیت موجود و مطلوب تا چه اندازه می باشد؟ ٥- میزان کاربست بازآفرینی در درتوسعه پایدار آموزش و پرورش شهرهای اصفهان و کرمانشاه در وضعیت موجود و مطلوب تا چه اندازه می باشد؟ ٦- میزان توجه به قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدها در درتوسعه پایدار آمـوزش و پرورش شهرهای اصـفهان و کرمانشـاه در وضـعیت موجـود و مطلـوب تـا چـه انـدازه می باشد؟ ٧- آیا بین میزان کاربست مؤلفه های برنامه ریزی استراتژیک و ویژگی های دموگرافیـک پاسخ گویان (جنسیت ، سطح تحصیلات ، سـمت ) در وضـعیت موجـود و مطلـوب تفـاوت وجود دارد؟ روش تحقیق با توجه به هدف پژوهش حاضر که مقایسه میزان کاربسـت مؤلفـه هـای برنامـه ریـزی استراتژیک در توسعه پایدار آموزش و پرورش در ابعاد شش گانه تفکـر اسـتراتژیک ، نظـام اطلاعات آموزشی ، بازاندیشـی ، بازسـازی سـاختارها، بـازآفرینی و قـوت هـا، ضـعف هـا، فرصت ها و تهدیدها می باشد، روش انجام تحقیق ، به لحاظ هـدف از نـوع کـاربردی و بـا توجه به ماهیت موضوع و هدف های پژوهش ، توصـیفی از نـوع پیمایشـی اسـت ."