چکیده:
باتوجه به تحریم های موجود در خصوص بکارگیری تکنولوژی های جدید در زمینه فتوگرامتری و سنجش از دور و با عنایت به این که سازمان جغرافیایی دارای یکی از پیشرفته ترین دوربین های رقومی در عرصه جهانی می باشد، اهمیت بومی سازی در عرصه تولید و خودکفایی بیش از پیش احساس می شود.
نصب دوربین رقومی برروی هواپیما از جمله مشکلاتی بود که خوشبختانه توسط کارشناسان سازمان جغرافیایی محقق گردید. در مرحله بعد پارامترهای وضعیت (پارامترهای انتقال و دوران) دوربین عکسبرداری رقومی نسبت به دو سیستم GPS و INS بایستی تعیین می گردید. از این رو با طراحی نقاط کنترل و خطوط پروازی مناسب برروی یک منطقه آزمایشی، اولین تصاویر رقومی اخذ گردید.
در نهایت مقدار پارامتر دوران (Bore sight)، مقدار شیفت (GPS Drift) و نیز تاثیر معادلات (SelfCalibration)(1) در نتایج نهایی و تعیین مقادیر پارامترهای اضافه، مشخص گردید.
Given the existing sanctions on the use of new technologies in the field of photogrammetry and remote sensing, and given that the Geographic Organization has one of the most advanced digital cameras in the world, the importance of localization in the field of production and self-sufficiency is increasingly felt.
The installation of digital camera on a plane was one of the problems which, thankfully, was solved by the experts of the Geographic Organization. In the next step, the status parameters (translation and rotation parameters) of the digital camera should be determined relative to the two GPS and INS systems. Therefore, the first digital images were obtained by designing control points and appropriate flight paths over a test area.
Finally, the magnitude of rotation parameter (Bore Sight), magnitude of shift (GPS Drift) and also the effect of Self-Calibration equations in final results and the determination of the magnitude of extra parameters were determined.