چکیده:
توریسم یک بخش اقتصادی حساس به آب و هوا به شمار می رود و در مواردی وابستگی به ویژگیهای اقلیمی در مورد تقاضای توریسم هم منشاء پیدایش و هم عامل محدود کننده آن به شمار می رود.
آب و هوا تاثیرشدیدی بر بخش تفریحات و توریسم دارد و در برخی مناطق بیانگر یک منبع طبیعی است که صنعت توریسم برمبنای آن پیش بینی می شود. همه عناصر اقلیمی در سلامتی، آسایش، تفریح مردم و جلب گردشگر نقش دارند، ولی نقش برخی از عناصر منجمله دما،رطوبت نسبی، ساعات آفتابی و باد اهمیت بیشتری دارند که در این مقاله مورد توجه قرار گرفته اند. تاثیر جاذبه ها و موانع اقلیمی بر توریسم از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله با استفاده از روش شاخص اقلیم گردشگری TCI وضعیت آسایش و راحتی انسان در ماه های مختلف سال، با استفاده از آمار ایستگاه سینوپتیک شهر شیراز در یک دوره آماری 54 ساله مورد محاسبه قرار گرفته است. بگونه ای که بتواند تاثیر آسایش در جذب توریسم شهر شیراز را مشخص نماید. شاخص اقلیم گردشگری TCIکه تاثیر توامان پارامترهای اقلیمی می باشد نشان می دهد که ضریب آسایش خنک و خیلی خنک در اغلب ماه های سال با دمای زیر 20 درجه سانتیگراد می باشد و ماه های اردیبهشت و شهریور دارای درجه آسایش عالی بوده و بقیه ماه ها درجه آسایش خوب تا خیلی خوب را دارند که از لحاظ آسایش گردشگران در حالت قابل قبول قرار می گیرد. توزیع آب و هوای توریسم فصلی نشان می دهد که شهر شیراز از توزیع اوج بهاری دارد و تقریبا به غیر از ماه های سرد سال بهترین توزیع آب و هوایی توریسم را در سراسر سال دارا میباشد. بطورکلی اقلیم یک تاثیر قوی بر روی توریسم دارد بگونه ای که در بسیاری از مناطق نشان می دهد که بدون منابع طبیعی صنعت توریسم بدلیل آب و هوای مناسب در آن مکان رواج خوبی داشته و گاهی می تواند در روابط رقابتی مابین شرکت های مسافرتی، مقصدهای توریسم را تغییر دهد.
Tourism is an economic sector sensitive to the weather, and in some cases the dependence on climatological characteristics of the demand for tourism is both the source of its emergence and its limiting factor.
Climate has an impact on the recreation and tourist sector and in some areas represents a natural source based on which the tourism industry is predicted. All climatic elements play a role in the health, comfort and recreation of the people, and in attracting tourists, but the role of some elements including temperature, relative humidity, sunshine and wind are more important, which are consequently considered in this article. The impact of climatic attractions and obstacles on tourism is very important. In this paper, using the method of the Tourism Climate Index (TCI), the comfort and convenience of people in different months of the year has been calculated, using the statistics of the synoptic station of Shiraz in a 54-year statistical period, In such a way that it can determine the effect of comfort in attracting tourism in Shiraz. The TCI, which is the combined effect of climatic parameters, shows that the cool and very cool comfort coefficient is associated in most months of the year with temperatures below 20 ° C, and the months of May and September have excellent degrees of comfort, and through the rest of the months the degree of comfort is good or very good, that is within the acceptable conditions in terms of the tourists comfort. The seasonal distribution of tourist weather indicates that Shiraz has a spring peak of distribution, and it has almost the best distribution of tourist weather throughout the year, except for the cold months of the year. In general, climate has a strong impact on tourism, to a degree that it is shown that in many areas, the tourism industry is prosperous without required natural resources, due to the good weather there, and sometimes it can change the destinations of tourism through the competition among travel agencies .