چکیده:
هدف از این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی موانع خصوصیسازی امکانات ورزشی دانشگاههای دولتی ایران بود که با استفاده از روش پیمایشی به انجام رسید. نمونهی آماری این پژوهش شامل اعضای کمیسیون اقتصادی و کمیسیون اصل 44 مجلس، کارشناسان سازمان خصوصیسازی، اعضای هیئت علمی رشته های اقتصاد و تربیت بدنی دانشگاه های دولتی کشور، اعضای شرکت شهرک های صنعتی، اعضای اتاق بازرگانی استانها و سرمایه گذاران شهرکهای صنعتی بودند که بهصورت هدفمند از اضلاع مثلث خصوصی سازی انتخاب شدند. روشهای کیفی و کمی شامل مطالعۀ ادبیات پژوهش، مصاحبهی عمیق، کدگذاری سیستماتیک، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل سلسلهمراتبی که به صورت مناسبی با یکدیگر ترکیب شده بودند، فرآیند این پژوهش را تشکیل می دادند. یافته های پژوهش نشان داد که در ضلع نهادهای سیاستگذار و مجری موانع خصوصیسازی امکانات ورزش دانشگاه ها بهترتیب اولویت عبارتند از موانع سیاسی (361/0)، برنامه ریزی ـ راهبردی (226/0)، مدیریتی ـ اجرایی (158/0)، فرهنگی ـ اجتماعی (133/0)، قانونی (090/0)، کلان سرمایه گذاری (055/0)، اقتصادی (052/0) و بازاریابی (025/0). همچنین در ضلع دستگاه واگذارنده موانع شناساییشده به ترتیب اولویت عبارت از موانع برنامه ریزی ـ راهبردی (316/0)، مدیریتی ـ اجرایی (239/0)، سیاسی (197/0)، نوسازی سازمانی (117/0)، فرهنگی ـ اجتماعی (101/0) و فردی (030/0) بودند. در ضلع بخش خصوصی نیز موانع شناساییشده بهترتیب اولویت عبارت از موانع اقتصادی (482/0)، خرد سرمایه گذاری (295/0)، فرهنگی ـ اجتماعی (170/0) و حرفهای ـ تخصصی (053/0) بودند. بنابراین اجرای سیاست خصوصیسازی نیازمند تعیین چشماندازها و ایجاد برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت برای دستیابی به آنهاست. تنها در چنین شرایطی است که خصوصی سازی بهعنوان راهکاری اثربخش برای انجام اصلاحات و افزایش بهرهوری امکانات ورزشی دانشگاه ها مطرح خواهد بود.
The purpose of this study was to identify the barriers to the privatization of the sport facilities of the Iranian public universities and prioritization of them, that was conducted the survey method. The statistical sample of this study were members of the parliament economic and 44 principle commission, expert of the privatization organization, faculty member of economic and physical education and sport sciences field of the Iranian public universities, a member of the industrial town company, member of the commercial room's province, and investors that selected by purposeful. Qualitative and quantitative methods such as the study of the literature, Indepth interview, systematic coding, and exploratory factor analysis (EFA) and analytical hierarchy process (AHP) were formed the research process that was properly combined. The results showed that barriers of the privatization of the sport facilities inside of the policy – making and executive is priority order political (0.261), planning – strategic (0.226), management – administrative (0.158), cultural – social (0.133), legal (0.090), macro fund's investment (0.055), economy (0.052) and marketing (0.025). As well as the identified barriers inside of device quitter, are priority order planning - strategic (0.316), management - administrative (0.239), political (0.197), institutional modernization (0.117), cultural – social (0.101) and personal (0.030). Identified barriers inside of the private sector are priority order economic (0.482), micro fund's investment (0.295), cultural – social (0.170) and professional – expertise (0.053). Privatization policy needs to determine vision and creating a long – term and short – term plans to achieve them. The only in situations which privatization will be as an effective strategy for reforms and increasing the productivity of the university sport facilities.
خلاصه ماشینی:
"مبنای قانونی اتخاذ سیاست خصوصیسـازی در کشـور مـا تبصـره ی سی و دوم قانون برنامه اول توسعه بود کـه بـا احیـای مجـدد اصـل ٤٤ قـانون اساسـی در پـی ابلاغیه ی مقام معظم رهبری بیش از پیش ضرورت مشارکت مردم در توسـعه ی همـه جانبـه ی کشور مطرح شد؛ اقتصاددانان اهداف سیاست های کلی اصل ٤٤ قانون اساسی را مـواردی چـون شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد ملی، گسترش مالکیت در سطح عموم مـردم بـه منظـور تـأمین عدالت اجتماعی، ارتقای کارایی، بهره وری منابع مادی و انسانی و فناوری، افزایش رقابت پـذیری، افزایش سهم بخش های خصوصـی و تعـاونی، کاسـتن از بـار مـالی و مـدیریت دولـت در تمـام فعالیت ها، افزایش سطح عمومی اشتغال و تشویق اقشار مردم به پـس انـداز و سـرمایه گـذاری و بهبود درآمد خانوار بیان کرده اند (٩).
لذا در این تحقیق به "شناسایی و اولویت بنـدی موانـع خصوصـیسـازی امکانات ورزشی دانشگاه های دولتی کشور" در سـه ضـلع مثلـث خصوصـیسـازی یعنـی ضـلع نهادهای سیاست گذار و مجری، ضلع دستگاه واگذارنده و ضلع بخـش خصوصـی پرداختـه شـده است .
هدف از اجرای این پژوهش شناسایی و اولویت بندی موانع خصوصیسازی امکانات ورزشـی دانشگاه های دولتی کشور در سه ضلع مثلث خصوصـیسـازی (ضـلع نهادهـای سیاسـت گـذار و مجری، ضلع دستگاه واگذارنده و ضلع بخش خصوصی) بود.
در جدول ٥ موانع خصوصی سازی امکانات ورزشی دانشگاه های دولتی در ضلع بخش خصوصـی به همراه اولویت بندی آنها نشان داده شده است ."