چکیده:
با توجه به اﻫﻤیﺖ اعزام دانشجو به خارج برای کسب دانش و مهارتهای نویﻦ برای توسعه
کشور و اﻫﻤیﺖ ایﻦ موضوع در آموزشعالی در سطح دﻧیﺎ، لازم است تا توجه ویﮋﻩای به
مشکلات فرایﻨد مذکور و تلاش برای ارتقای وﺿﻌیﺖ موجود انجام شود.
ایﻦ مطالعه بر روی دانشجویان بورسیه ایرانی اعزام شده به بریتانیا در سال 1382
انجام شد و ایﻦ گروه از دانشجویان با استفاده از پرسشنامه استاندارد شده در خصوص
عوامل مؤثر بر موﻓﻘیﺖ ﺗﺤﺼیﻠی و طول مدت ﺗﺤﺼیﻞ خود در مقطع دکتری پاسخ دادند.
نتایﺞ ایﻦ ﺗﺤﻘیﻖ نشان داد که مهمتریﻦ عوامل مؤثر بر طول مدت ﺗﺤﺼیﻞ دانشجویان به
ترﺗیﺐ اولویت عبارت بودند از: ضعف زبان انگلیسی، عدم توانایی استاد راهنما در هدایت
دانشجو و نامتناسب بودن میزان دریافتی با هزینههای زندگی. در ﻋیﻦ حال،
مهمتریﻦﺣیطه مؤثر،عوامل مربوط به ﺣیطه استاد راهنما بود. ﻫﻤﭽﻨیﻦ، 57% پاسخ دهندگان
تأثیر فشار اقتصادی را زیاد تشخیص داده بودند.
به نظر میرسد در نظام بورسیه باید در انتخاب استاد راهنما و همچنین، آمادهسازی
دانشجویان برای تحصیل در خارج از کشور تدابیری اندیشه شود. دانشجویان ایرانی به
دلیل زحمت در گرفتن پذیرش قبل از اعزام، کمتر در انتخاب استاد راهنمای خود سختگیری
میکنند؛ همچنین، شاید آنها به اهمیت توانمندی برتر در زبان انگلیسی واقف نباشند که
همین امر رسالتهای نظامهای بورس دهنده را افزایش میدهد. همچنین، لازم است تا حمایت
کافی مالی از دانشجویان به عمل آید تا ایشان بتوانند در آرامش به تحصیل مشغول
باشند.
خلاصه ماشینی:
ایﻦ مطالعه بر روی دانشجویان بورسیه ایرانی اعزام شده به بریتانیا در سال 1382 انجام شد و ایﻦ گروه از دانشجویان با استفاده از پرسشنامه استاندارد شده در خصوص عوامل مؤثر بر موﻓﻘیﺖ ﺗﺤﺼیﻠی و طول مدت ﺗﺤﺼیﻞ خود در مقطع دکتری پاسخ دادند.
نتایﺞ ایﻦ ﺗﺤﻘیﻖ نشان داد که مهمتریﻦ عوامل مؤثر بر طول مدت ﺗﺤﺼیﻞ دانشجویان به ترﺗیﺐ اولویت عبارت بودند از: ضعف زبان انگلیسی، عدم توانایی استاد راهنما در هدایت دانشجو و نامتناسب بودن میزان دریافتی با هزینههای زندگی.
به نظر میرسد در نظام بورسیه باید در انتخاب استاد راهنما و همچنین، آمادهسازی دانشجویان برای تحصیل در خارج از کشور تدابیری اندیشه شود.
دانشجویان ایرانی به دلیل زحمت در گرفتن پذیرش قبل از اعزام، کمتر در انتخاب استاد راهنمای خود سختگیری میکنند؛ همچنین، شاید آنها به اهمیت توانمندی برتر در زبان انگلیسی واقف نباشند که همین امر رسالتهای نظامهای بورس دهنده را افزایش میدهد.
] نمودار 2- نظر پاسخ دهندگان در مورد تأثیر فشار اقتصادی بر افزایش طول مدت تحصیل دانشجویان بحث و نتیجهگیری به صورت اجمالی یافتههای این تحقیق نشان میدهد که دانشجویان نقش استاد راهنما را بسیار پر رنگ دانسته و باور داشتهاند که در صورت نامناسب انتخاب شدن ایشان طول مدت تحصیل آنها و به طبع آن کیفیت آموزش تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
به نظر میرسد که در نظام بورسیه باید در انتخاب استاد راهنما و همچنین، آمادهسازی دانشجویان برای تحصیل در خارج از کشور تدابیری اندیشیده شود.
V. Den Berg (2000); “Determinants of Study Progress: The Impact of Student, Curricular and Contextual Factors on Study Progress in University Education”; Higher Education; Vol. 25, No. 1, pp.