چکیده:
تحقیق حاضر به منظور بررسی رابطة طبقة اجتماعی افراد بـا نگـرش آنهـا نسـبت بـه جریان نوگرایی انجام گرفت . این تحقیق از نوع پیمایش بوده کـه بـا توجـه بـه پراکنـدگی متغیر اصلی تحقیق در پیش آزمون انجامشده و سـطح اطمینـان ٩٥ درصـد، بـا ٢٤٩ نفـر از شهروندان ١٥ساله و بیشتر شهر یزد مصاحبه شـده اسـت . طبـق تعـاریفی کـه از نـوگرایی صورت گرفته است ، در مجموع هشت مولفة اصلی که اکثر نظریه پردازان در تعریف جامعة مدرن به آنها اذعان داشته اند به عنوان مولفه های تشکیل دهندة نوگرایی در نظر گرفتـه شـد که عبارت اند از: عقلانیت ، سودگرایی ، مصـرفگرایـی ، فردگرایـی ، آزادیخـواهی ، نگـرش دموکراتیک، انتقادگری و علم گرایی . نتایج نشان داد که رابطة مولفه های سودگرایی ، نگـرش دمکراتیک، علم گرایی ، آزادیخواهی و عقل گرایی با طبقـة اجتمـاعی ، مسـتقیم و معنـی دار است در حالی که رابطة مولفه های فردگرایی ، مصرفگرایی و انتقادگرایی با طبقة اجتمـاعی معنی دار نیست .
خلاصه ماشینی:
طبـق تعـاریفی کـه از نـوگرایی صورت گرفته است ، در مجموع هشت مؤلفة اصلی که اکثر نظریه پردازان در تعریف جامعة مدرن به آنها اذعان داشته اند به عنوان مؤلفه های تشکیل دهندة نوگرایی در نظر گرفتـه شـد که عبارت اند از: عقلانیت ، سودگرایی ، مصـرفگرایـی ، فردگرایـی ، آزادیخـواهی ، نگـرش دموکراتیک، انتقادگری و علم گرایی .
هر چه افراد دارای موقعیت های اقتصادی بهتر و متعلق به طبقة اجتمـاعی بـالاتر باشـند بـه دلیل استفاده از تکنولوژی نوین و دستاوردهای جامعـة صـنعتی ، خـود را سـریع تـر بـا جریـان نوگرایی وفق داده و ارزشهای جامعة مدرن را که نوعـا جامعـه ای سـرمایه داری اسـت ، پـذیرا می شوند؛ مثلا با استقلال اقتصادی، افراد، صاحب استقلال فکری و عاطفی نیـز مـی شـوند و از اسارت خردکنندة سنت های اجتماعی رهـایی مـی یابنـد و بـرای ابـداع و ابتکـار آمـادگی پیـدا می کنند.
با توجه به آنچه ذکر شد چون شرایط عینی زندگی افراد به نحوی تعیین کنندة نگرشهـای ذهنی آنهاست و تبلور این نگرشها را تا حدود زیادی می تـوان در نگـرش افـراد نسـبت بـه جریان نوگرایی مشاهده کرد، در تحقیق حاضر سعی بر آن است که رابطة بین تعلـق طبقـاتی و یا پایگاه اقتصادی– اجتماعی افراد و نگرش آن ها نسبت به جریان نوگرایی مورد تجزیه وتحلیل قرار گیرد.