چکیده:
پژوهش پیشرو با هدف بررسی نقش دفاتر فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی در توسعه اجتماعی زنان روستایی انجام گرفته است. روش تحقیق حاضر از نوع پیمایشی بوده و اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه در سال 1392 جمعآوری گردید. جامعه آماری پژوهش شامل 5018 زن روستایی باسواد و بالای 15 سال ساکن در 16 روستای دارای دفاتر ICT شهرستان شهرضا میباشد؛ که با استفاده از فرمول کوکران، 190 زن روستایی به عنوان نمونهی آماری انتخاب و پرسشنامهها به روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب در بین آنان توزیع گردید. اعتبار صوری پرسشنامه با نظر متخصصین و اعتبار عاملی آن نیز با استفاده از آماره KMO برابر با 74/0 محاسبه گردید. پایایی ابزار تحقیق برای هر یک از مقیاسهای اصلی پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ از 79/0 تا 86/0 تأیید گردید. دادههای گردآوری شده با نرمافزار SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که بیشترین میزان آگاهی زنان روستایی از «خدمات پایه دفاتر» و بیشترین میزان مراجعه آنان به دفاتر جهت دریافت همین خدمات میباشد. تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توسعهی اجتماعی زنان روستایی به ترتیب در افزایش مشارکت و آگاهی زنان روستایی، بهبود کیفیت خدمات ارائه شدهدر روستا، عدالت اجتماعی زنان روستایی و رضایت از موقعیت و شرایط زندگی میباشد. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین متغیر وابسته توسعهی اجتماعی زنان روستایی با متغیرهای تحصیلات، تعداد مسافرت زنان روستایی در سال و با استقلال مالی در سطح 05/0 و با آگاهی از خدمات و میزان استفاده از خدمات در سطح 01/0 رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی بیانگر آن است که سه متغیر مهم و تأثیرگذار بر متغیر وابسته توسعه اجتماعی زنان روستایی عبارتند از: درصد استقلال مالی زنان روستایی، آگاهی از خدمات دفاتر ICT و میزان مراجعه به دفاتر ICT جهت دریافت خدمات.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٢- شاخص های مورد استفاده جهت بررسی نقش دفاتر ICT روستایی در توسعه ی اجتماعی زنان روستایی شاخص زیر شاخص متغیر توسعه ی اجتماعی مشارکت و آگاهی اجتماعی آگاهی از تنظیم خانواده ، شرکت در انجمن ، آگاهی از حقوق زن ، مشارکت در تعاونی، مشارکت در فعالیت کشاورزی، مشارکت در فعالیت صنایع دستی، آگاهی از آموزش کارآفرینی، آگاهی جهت پیشگیری از بیماری، آگاهی از آموزش ترویجی کیفیت خدمات دسترسی به خدمات اینترنتی،اوقات فراغت ، فرصت ادامه تحصیل ، دسترسی به خانه بهداشت ، دسترسی به پزشک عمومی، دسترسی به آب آشامیدنی سالم رضایت از موقعیت مدیریت بر خانواده ، استقلال جهت اشتغال ، قدرت تصمیم گیری،نقش و منزلت زن عدالت اجتماعی شرایط یکسان جهت ادامه تحصیل ، خدمات آموزشی، خدمات بهداشتی ، فرصت شغلی برابر خدمات دفاترICT روستایی خدمات پایه خدمات پستی، پست بانک ، اینترنت و خدمات ارتباطی خدمات اجتماعی برگزاری انتخابات ، جلسات شورا، نشست های مجازی خدمات اقتصادی معرفی تولیدات و صنایع دستی به بازار ملی، کاریابی و کار از راه دور و تجارت الکترونیکی خدمات آموزشی آموزش رایانه و اینترنت ، آموزش افراد کم سواد و آموزش دانشگاهی بصورت مجازی خدمات اطلاع رسانی آگاهی حقوقی و قضایی، فرصت های شغلی، اطلاع رسانی جهت پیشگیری از بیماری منبع : یافته های کتابخانه ای تحقیق ، ١٣٩٢."