چکیده:
مقدمه: از جمله مسائلی که در راستای پیادهسازی مدیریت دانش درسازمانها وجود دارد، مسئلهی تسهیم دانش درون سازمان و بین سازمانهای متفاوت است. پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش تسهیم دانش بر چابکی سازمانی با نقش میانجی هوش سازمانی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته است. روش پژوهش: این تحقیق از نوع توصیفی- علی و جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان معاونتهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1393 میباشد که از بین آنها 144 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شده است. در این پژوهش، به منظور جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه، به ترتیب پرسشنامه محقق ساخته تسهیم دانش، پرسشنامه محقق ساخته چابکی سازمانی و پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی آلبرخت (2002)، استفاده شده است، روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها به تأیید متخصصین و پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 79/. ، 82/. ، و 83/. محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای آماری spss و lisrel استفاده شده است. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که ، مدل تحقیق از برازش نسبتا مطلوبی برخوردار میباشد. همچنین پس از اجرای مدل مشخص گردید که تسهیم دانش با ضریب مسیر (77/0=γ) بر چابکی سازمان و با ضریب مسیر (64/0=γ) بر هوش سازمان تأثیر گذار بوده است. همچنین مشخص گردید که تسهیم دانش با ضریب مسیر (50/0=γ) به صورت غیر مستقیم بر چابکی سازمانی کارکنان آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران تأثیر گذر بوده است.
خلاصه ماشینی:
روش پژوهش: این تحقیق از نوع توصیفی- علی و جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان معاونتهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1393 میباشد (229نفر) که از بین آنها 144 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شده است.
همچنین مشخص گردید که تسهیم دانش با ضریب مسیر (50/0=γ) به صورت غیر مستقیم بر چابکی سازمانی کارکنان آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران تأثیرگذار بوده است.
یکی از مهمترین و مشترکترین فرایندها در ساختارهای مختلف معرفی شده برای مدیریت دانش، تسهیم دانش میباشد که باعث انگیزش مدیران به منظور کارآمدتر بودن در سازمان گردیده است.
با این وجود با توجه به توضیحاتی که در بالا ارائه شد، سوال اصلی که ایجاد میشود و این پژوهش به دنبال آن است این میباشد که آیا تسهیم دانش بر چابکی سازمان تأثیر دارد و در صورت مثبت بودن جواب، چقدر از این تأثیر میتواند به علت متغیر میانجی هوش سازمانی باشد؟ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تسهیم دانش بر چابکی سازمانی با نقش میانجی هوش سازمانی درکارکنان معاونتهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران شکل گرفت.
Reflection on improving the sharing of knowledge in the light of the organizational citizenship behavior (case study: Ministry of Housing and Urban Construction and the Ministry of Road and Transportation), General Management researches 2011; 3(14): 84-63.
The organizational antecedents of a firm’s supply chain agility for risk mitigation and response-Journal of Operations Management 2009; 27: 119–140.
Design of desired pattern to archive organizational agility at universities, Journal of management studies (improvement and evolution) 2012; 22 (69): 171-217.