چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر ارتقای فرهنگ کارآفرینی در مدارس از دیدگاه متخصصان و بررسی وضعیت موجود مدارس کاردانش و فنی و حرفهای از دیدگاه معلمان است. روش این پژوهش رویکرد ترکیبی(کیفی- کمی) از نوع راهبرد اکتشافی متوالی هست به این صورت که روش مرحله کیفی تحلیل محتوای عرفی بوده و در تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری باز و محوری استفاده شد. در این مرحله ۱۴ مصاحبه شونده که شامل کارآفرینها، مدرسان مباحث کارآفرینی در مدارس، مدرسان آشنا به کارآفرینی در دانشگاه، مدیران و مسئولان مدارس فنی و حرفهای و کاردانش شهر تبریز، به صورت هدفمند انتخاب و برای جمع آوری دادهها از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شدکه در نتیجه مرحله کیفی 5 عامل آموزشی، پرورشی، نگرشی، مالی و ساختاری به عنوان عوامل موثر بر فرهنگ کارآفرینی شناسایی شدند. روایی یافتههای حاصل از این مرحله با روش تطبیق توسط اعضا و بررسی همکار تضمین شد. در مرحله کمی پژوهش که روش آن توصیفی پیمایشی بود از بین ۱۱۵۲ نفر از معلمان نواحی آموزش و پرورش شهر تبریز ۲۸۸ نفر با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب گردیده و با استفاده از پرسشنامهای که از نتیجه تحلیل یافتههای مرحله کیفی تنظیم گردیده بود مورد آزمون قرار گرفتند. جهت تعیین روایی صوری و سازه پرسشنامه در بخش کمی از نظرات خبرگان و تحلیل عاملی تاییدی و پایاییآن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 91/0 برآورد گردید. نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت عوامل آموزشی، پرورشی، نگرشی و اعتقادی در حد مطلوبی قرار دارند و عامل مالی در حد متوسط و عامل ساختاری در حد مطلوبی نیست و نتایج آزمون فریدمن نشان داد که عامل آموزشی از میان عوامل موثر فرهنگ کارآفرینی در بالاترین رتبه و عوامل پرورشی، نگرشی و اعتقادی، مالی و ساختاری در رتبه های بعدی قرار دارند.
The purpose of this study is to identify the effective factors on promoting entrepreneurial culture from experts view at schools and to survey the status- qua of kardanesh (technical & professional schools) from teacher view. The research method in this study is sequential exploratory mixed methods approach it was used by conventional content analysis in the qualitative phase with open and axial coding in analyzing the data. In this level, 14 purposeful selected interviewees pointed to five effective factors on entrepreneurial culture include educational, training, attitudinal, financial and structural factors; the validity of the findings was assured by members checking and peer review methods. In the quantitative level, the answer of 288 teachers was analyzed as partial stratified random sampling with one sample T- test and Friedman test. The results showed that educational, training, attitude in all factors has a satisfactory level, while financial factor is on average level and structural factor is not on a satisfactory level; and the results of Friedman’s test showed that educational factor has the highest rank among effective factors in promoting the entrepreneurial culture at school and the factors including training, attitudinal, financial, and structural being placed in next ranks.
خلاصه ماشینی:
در این مرحله ١٤ مصاحبه شونده که شامل کارآفرین ها، مدرسان مباحث کارآفرینی در مدارس ، مدرسان آشنا به کارآفرینی در دانشگاه ، مدیران و مسئولان مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش شهر تبریز، به صورت هدفمند انتخاب و برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شدکه در نتیجه مرحله کیفی ٥ عامل آموزشی، پرورشی، نگرشی، مالی و ساختاری به عنوان عوامل موثر بر فرهنگ کارآفرینی شناسایی شدند.
کارآفرینی متغییری است که توسط بعضی در ارتباط با مجموعه ای از ویژگیهای شخصیتی - Entrepreneurship1 مانند(ریسک پذیری، خلاقیت ، بلندپروازی) و توسط بعضی دیگر در ارتباط با مجموعه ای از رفتارهای کارآفرینانه ، (مانند راه اندازی و توسعه کسب و کار) تعریف شده است و گروه دیگر نیز به ترکیب هر دو اعتقاد دارند (١٩٩٨,Malton).
در این زمینه چنانچه یافته های پژوهش دیگر نیز نشان داده است ، عوامل متعددی بر توسعه کسب و کار و کارآفرینی اثر دارد(٢٠٠٣,Feyz at al).
روش پژوهش حاضر ترکیبی اکتشافی متوالی(کیفی- کمی) است که در سه مرحله اجرا شده است ، یعنی ابتدا عوامل موثر بر فرهنگ کارآفرینی از دیدگاه متخصصان با استفاده از روش کیفی و به شیوه مصاحبه شناسایی شده و سپس از این اطلاعات جهت تهیه ابزاری برای بررسی کمی وضعیت فرهنگ کارآفرینی در مدارس کاردانش و فنی و حرفه ای شهر تبریز بهره گرفته شده و در نهایت ابزار تهیه شده اجرا گردیده و نتایج آن تحلیل شده است .
The Effect of Entrepreneurship Education on the Entrepreneurial Spirituality of High School Students.
13 pp 257-279،Human resource management Review” Vol The statc of Entrepreneurship education in the .
International Journal Entrepreneurship of Education.
-International Journal of Educational Management.
-International Journal of Educational Management.