چکیده:
در پژوهش حاضر میزان پیشبینی ابعاد خودکارآمدی (تحصیلی، اجتماعی و هیجانی) توسط جهتگیریهای ارتباطات خانواده (گفت و شنود و همنوایی) و ابعاد ساختار کلاس (تکلیف، سختگیری در ارزشیابی، تأکید در ارزشیابی و مرجعیت) مورد بررسی قرا گرفت. شرکتکنندگان پژوهش شامل 657 دانشآموز پسر (331) و دختر (326) بودند که به روش خوشه ای چند مرحله ای تصادفی از مدارس متوسطهی شهر شیراز انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات، از مقیاس ابعاد خودکارآمدی موریس، مقیاس تجدیدنظر شده الگوی ارتباطات خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک، زیر مقیاسهای ساختار کلاس الیوت و چرچ و همچنین زیر مقیاس مرجعیت از پرسشنامهی آیمز استفاده شد. روایی پرسشنامهها با استفاده از روش تحلیل عامل و پایایی آنها به روش آلفای کرونباخ احراز گردید. جهت پاسخگویی به سؤالات پژوهش از روش آماری رگرسیون به شیوهی همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد: جهتگیری گفت و شنود به صورت مثبت ابعاد خودکارآمدی را پیشبینی میکند. بعد تکلیف پیشبینی کنندهی مثبت خودکارآمدی تحصیلی، بعد سختگیری در ارزشیابی پیشبینی کنندهی منفی خودکارآمدی تحصیلی و هیجانی و بعد مرجعیت پیشبینی کنندهی مثبت خودکارآمدی اجتماعی بودند. یافته در مجموع بیانگر آن بود که جهتگیریهای ارتباطی خانواده نقش مهمتری در خودکارآمدی در مقایسه با ابعاد ساختارکلاس دارند.
خلاصه ماشینی:
پيش بيني ابعاد خودکارآمدي بر اساس جهت گيري ارتباطات خانوادگي و ساختار کلاس ندا نيکنام 1 بهرام جوکار** دانشگاه شيراز چکيده در پژوهش حاضر ميزان پيش بيني ابعاد خودکارآمدي (تحصيلي ، اجتماعي و هيجاني ) توسط جهت گيري هاي ارتباطات خانواده (گفت و شنود و همنوايي ) و ابعاد ساختار کلاس (تکليف ، سخت گيري در ارزشيابي ، تأکيد در ارزشيابي و مرجعيت ) مورد بررسي قرا گرفت .
يادداشت ها 1-Self-Efficacy 40-Self-Regulation 2- Pajares& Urden3-Bandura 41-Rangarjan 4-Social-Cognitive Theory 42-Anxity 5-Goulao 43-Self-Confidence 6-Kurbanoglu, Akkoyunlu& Umay 44-Craddock 7-Schunk 45- Lian-Lin 8-Matsushima& Shiomi 46-Sangur& Gungoren 9-Pastorelli, Barbaranelli& Caprar 47- Ames 10- Academic 48-Brophy 11-Muris 49-Tasks 12-Zimmerman 50-Evaluation 13-Social 51-Authority 14-Emotional 52- Patrick, Ryan, Anderman, Middleton, 15-Valois, Umstattd, Zullig& Paxton Linnenbrink, Hrude, Edelin, Kaolan& Midgley 16-Personal Experiences 53- Grolnick 17-Vicarious 54- MacIver 18-Verbal Persuasion 55- Huston-Stein, Friedrich-Cofer& Susman 19-Physiological States 56-Mullen, Tallent-Runnels 20- Gibbs 57-Loyens, Rikers& Schmidt 21-Regalia& Scabini 58- Responsibility 22-Coleman 59-Intrinsic Motivation 23-Urden& Schoenfelder 60-Mogashoa 24-Fast, Lewis, Bryant, Bociny, Cardulla, 61-Kalpana Rettig& Hammond 62-Greene, Miller, Crowson, Duke& Akey 25-Family Communications Patterns 63-Young 26-Classroom Structure 64-Self- Efficacy dimensions Questionnaire 27-Koerner& Fitzpatrick 65-Revised version of FamilyCommunication 28-Maki Pattern Questionnaire 29-Conversation-Orientation 66-Classroom Structure Questionnaire 30-Conformity 67-Lecture Engagement 31-Steinberg, Elmen& Mountes 68-Harsh Evaluation 32- Rani 69-Focus 33- Nota, Ferrari, Solberg& Soresi 70- Bong 34-Self- Esteem 71- Markus& Kitayama 35-Martinez, Garcia& Yabero 72-Karp 36- Reticence 73-Pintrich 37-Kelly, Keaten, Finch, Duarte, Hoffman& Michels 38-Lamborn, Mounts& Dornbusch 39-Mensah& Kuranchie منابع الف .