چکیده:
اضطراب آزمون هیجانی است منفی که عملکرد دانشجویان را در موقعیت آزمون تحت تاثیر قرار می-دهد. نقش عوامل شناختی و انگیزشی در بروز این هیجان مورد توجه محققان بوده است. لذا پژوهش حاضر، در قالب یک مدل علی، نقش سبکهای تفکر و اهداف پیشرفت را به عنوان عوامل شناختی و انگیزشی در اضطراب آزمون مورد بررسی قرار داد. در مدل مذکور اهداف پیشرفت به عنوان یک واسطه انگیزشی، در رابطه سبکهای تفکر و اضطراب آزمون در نظر گرفته شد. بدین منظور350 دانشجوی مقطع کارشناسی(188پسر و 162دختر) دانشگاه شیراز با استفاده از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه سبک تفکر، پرسشنامه هدفگرایی و مقیاس سنجش اضطراب آزمون پاسخ دادند. پایایی این ابزارها به وسیلهی ضریب آلفای کرونباخ و روایی آنها به وسیله تحلیل عاملی تعیین شد. نتایج حاکی از روایی و پایایی قابل قبول ابزارها بود. نتایج تحلیل مسیر مدل پیشنهادی نشان داد که سبکهای تفکر مستقل و همکاری خواه به صورت مستقیم اضطراب آزمون را پیشبینی مینماید. همچنین سبکهای تفکر مسؤلیتپذیر، همکاریخواه، مستقل، وابسته، رقابتطلب و اجتنابکننده به واسطه اهداف تبحرگرایی، تبحرگریزی و عملکردگرایی بر اضطراب آزمون تأثیر دارند. همچنین هدف تبحرگرایی به صورت منفی و اهداف تبحرگریزی و عملکردگرایی به صورت مثبت پیشبینی کننده اضطراب آزمون بودند. این نتایج نشان داد که نه تنها سبکهای تفکر پیشبینی کننده اضطراب آزمون است بلکه به واسطه اهداف پیشرفت نیز پیشبینی کننده این نوع اضطراب است. بنابراین با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود، که نظام تعلیم و تربیت بیش از پیش به سبکهای تفکر و اهداف پیشرفت به عنوان عوامل مؤثر بر اضطراب آزمون توجه نماید.
خلاصه ماشینی:
پيش بيني اضطراب آزمون بر اساس سبک هاي شناختي تفکر با واسطه گري هدف گرايي در دانشجويان فاطمه آزادي ده بيدي* دکتر فرهاد خرمائي ** دانشگاه شيراز چکيده اضطراب آزمون ، هيجاني است منفي که عملکرد دانشجويان را در موقعيت آزمون تحت تاثير قرار مي دهد.
همچنين سبک هاي تفکر مسؤليت پذير، همکاري خواه ، مستقل ، وابسته ، رقابت طلب و اجتناب کننده به واسطه اهداف تبحرگرايي ، تبحرگريزي و عملکردگرايي بر اضطراب آزمون تأثير دارند.
بنابراين مسئله اصلي مطرح در اين پژوهش بررسي رابطه سبک هاي تفکر و اضطراب آزمون با واسطه گري انواع هدف گرايي در دانشجويان مي باشد که در شکل يک آمده است (شکل ١).
يادداشت ها 1- Test anxiety 2-Nie, Lau, Liau 3- Sarason 4- Hill 5- Eysenck 6- Grigorenko& Sternberg 7- Riding& Cheema 8- Kolb 9- Biggs 10- Dunn 11- Grasha &Reichman 12- Keefe 13- Avoidant 14- Participative 15- Competitive 16- Collaborative 17- Dependent 18- Independent 19- Zhang 20- Kagan 21- Messer 22- Linden 23- Pintirich &Schunk 24- Ames 25- Elliot 26- Elliot&McGeregor 27- Mastery- approach 28- Mastery- avoidance 29- Performance- approach 30- Performance- avoidance 31- Putwain & Daniels 32- Dewi&Mangunsong 33- Stractural Equation Analysis 34- Exogenous variable 35- Mediator Variable 36- Endogenous variable 37- Multistage random cluster sampling 38- Baykul 39- Witkin & Goodenough 40- Elliot&Charch 41- Skalvik منابع الف .
Differences in thinking styles among Low- averge and High- achieving college students, Educational Psychology, 20, 323- 339.
Self-regulation of learning and test anxiety, Psychology Journal, (3), 122-139.
The emotional regulation during test- taking scale, Journal of anxiety, Stress & Coping, 17(3), 253- 269.