چکیده:
کارآفرینی شامل جستجوی فرصت و سپس جستجوی منابع مورد نیاز است . بنابراین سطح ناکافی فعالیت کار آفرینانه اغلب انعکاس دهنده عرضه ناکافی فرصتهای مشاهده شده بوسیله اعضای سازمان است . سازمانهایی که امید به رشد دارند باید بفهمند که چطور فرص تها ظهور و بروز پیدا می کنند. با توجه به اهمیت کارآفرینی فردی، در این پژوهش که از نوع کاربردی بوده و بصورت پرسشنامه ای اجرا گردیده و جامعه آماری آن شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریت فرهنگی می باشد، سعی در شناسایی سطح مؤلفه های اصلی کارآفرینی فردی یعنی : مؤلفه های خطرپذیری، نیاز به توفیق، برخورداری از مرکز کنترل درونی، گرایش به خلاقیت، نیاز به استقلال، تحمل ابهام، آینده نگری و توان مذاکره در دانشجویان مدیریت فرهنگی گردیده و به آزمون گذاشته شده است. با توجه به سوالات پژوه ش سطح کارآفرینی فردی در میان دانشجویان مدیریت فرهنگی خوب ارزیابی شده است که تا سطح مطلوب فاصله فراوانی دارد . اما از مهمترین یافته های پژوهش اینکه : بین مؤلفه های خطرپذیری، نیاز به استقلال و تحمل ابهام با جنسیت رابطه معکوس در بین مردان و زنان وجود دارد . بین مؤلفه های خطرپذیری و نیاز به توفیق و سن ارتباط معکوس وجود دارد . یعنی با افزایش سن دانشجویان سطح این مؤلف ه ها کاهش می یابد. بین مؤلفه های برخورداری از مرکز کنترل درونی، تحمل ابهام و توان مذاکره و سن ارتباط مسقیم وجود دارد و بین مؤلفه گرایش به خلاقیت و سن ارتیاط معنی داری یافت نشد.
This research is a practical one which has been done through questionnaires and
the statistical population includes graduate students of cultural management. It tries to
identify the level of the main components of individual entrepreneurship i.e.: risk
taking, need to success, having the center of internal control, tendency to creativity,
the need for independence, tolerance of ambiguity, futurism and negotiation power
among students of cultural management are identified and tested.
According to the research questions, the level of individual entrepreneurship
among students of cultural management has been evaluated as good which is too far
from the optimal level. But among the most important findings is that there is an
inverse relationship between the risk taking components, the need for independence
and tolerance of ambiguity and gender. There is an inverse relationship between the
risk taking components and the need to success and age. I.e. with the increase of the
age of the students the level of these components reduces. There is a direct
relationship between having a center of internal control, ambiguity tolerance and
negotiation power and the age, and no significant relation between the components of
tendency to creativity and age.