چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش: امروزه صاحب نظران معتقدند که نیروی انسانی یکی از مولفههای کلیدی در خلق ارزش واقعی برای سازمانها و شرکتها به شمار میرود. لازمه رقابت واقعی سازمانها و بقاء جهت ادامه حیات، عملیاتی کردن اهداف و اجرای استراتژیهای مناسب است. این اهداف درصورتی تحقق مییابد که نیروی انسانی توانمند گردد. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی وشناسایی عوامل مؤثربر توانمندسازی منابع انسانی به منظور بهبود محیط سازمانی، تشکیلات و روشها میباشد. روش پژوهش: تحقیق کنونی از حیث روش انجام در زمره تحقیقات توصیفی-پیمایشی طبقهبندی میشود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کارشناسان و مدیران برنامه ریز مستقر در دبیرخانه ستاد وزارت آموزش وپرورش به تعداد100نفر بصورت سرشماری کامل میباشند. که پس از توزیع پرسشنامه ها، تعداد96 مورد با اطلاعات صحیح جمع آوری شد و آزمونهای آماری از جمله آزمون کولمو گروف-اسمیرنوف، آزمون t و آزمون میانگین یک جامعه در این ارتباط مورد استفاده قرارگرفت. یافته ها: یافتههای این تحقیق نشان میدهد جایگاه سازمانی آموزش و پرورش ازلحاظ شیوه رهبری، مشارکت و غنیسازی شغلی کارکنان از حد انتظار پایین بوده درحالی که ازنظر بعد آموزشی بالا است. لذا نیازمند آسیب شناسی جدی و تقویت ابعاد شیوه رهبری، مشارکت و غنیسازی شغلی نیروی انسانی در آموزش و پرورش میباشد. نتیجه گیری: به منابع انسانی باید با دید سرمایه انسانی دربلندمدت نگاه کرد. همچنین در تعریف بیانیه ماموریت و تدوین چشم انداز بایستی منابع انسانی را از اولویتهای اساسی سیاستهای سازمان در نظر گرفت. دراین میان توانمندسازی کارکنان موجب افزایش قدرت مادی و معنوی سازمان و اتخاذ شیوه رهبری واقع بینانه میشود. به عبارت دیگر طی مسیر رشد تکاملی سازمان و فرایند قدرت گرفتن و مشارکت همه جانبه در گرو توانمندسازی کارکنان است که باید به آن توجه ویژه شود.
Introduction and goal of research: Nowadays scientists believe that human resource is one of the key
factors in creating real value for organization and institutes. Having confident creative and innovative
employee in addition to effective leadership method and employees participation is necessary for real
competition and organization survival. In order to achieve the objectives ‘realization the power of
employee ‚creation motivation and psychological security among them and so providing the basis
for growth and participation in organization affaires is because of having a interested and trained
managers. The propos of this research is reviewing and indentifying effective factors in human
resource empowerment in order to improvement organizational environment methods and
organization.
Research methodology: This research is categorized as a descriptive survey. A statistical population
include experts‚ managers and senior managers who define vision and long-term actions for
organizations. In this research we use questionnaire for analyzing information also some statistical
test such as T-Test‚ average test and etc.
Findings: Results show that the organizational status of education in terms of leadership, participation
and employee job enrichment lower than expected, while in terms of training is suitable. So, we need
serious pathology and strengthening of leadership, participation and human resources in education is
job enrichment.
Conclusion: Human resource must be considered as a human property in long term. Also human
resource must be considered as basic priorities in organization policies. In defining organization
mission and vision in the consideration employee empowerment causes increasing materialist
and spiritual power of organization and using realistic leadership method .