چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش:مهمترین عامل فرهنگی مؤثر در حرکت کارآفرینی از قوه به فعل، بروز روحیه کارآفرینی در افراد از طریق آموزش میباشد. بر همین اساس پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر آموزشهای کارآفرینی، بهعنوان عامل فرهنگی،بر ارتقاء سطح توانمندی زنان سعی در پاسخگویی به این سئوال دارد که آیا آموزشهای کارآفرینی ارائه شده در مراکز کارآفرینی شهرداری تهران بر سطح توانمندی زنان تهرانی تأثیرگذار بوده است؟ روش پژوهش:در این پژوهش 382 نفر از زنان تهرانی ساکن در مناطق 2، 4، 5، 6، 11 و 16 شهرداری تهران مورد مصاحبه گرفتهاند که 201 نفر از آنها زنانی بودند که در دورههای آموزش کارآفرینی شرکت کردهاند و 181 نفر دیگر هرگز در این دورهها شرکت نداشتهاند. نمونه انتخابی در گروه اول به روش نمونهگیری تمام شمار در مناطق مذکور و در گروه دوم به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انجام شده است. یافتهها:در رابطه با متغیر میزان توانمندی زنان، میانگین نمره افرادی که در دورههای آموزش کارآفرینی شرکت داشتهاند (99.74)، از میانگین نمره افرادی که در این دورهها شرکت نکردهاند (95.20)، کمتر است، فرضیه مبنی بر وجود رابطهمعنیدار بین متغیر مستقل «آموزشهای کارآفرینی» و متغیر وابسته «توانمندی زنان» در این بررسی، مورد تأیید واقع میشود. نتیجهگیری:میزان توانمندی زنان بهصورت چشمگیری تحت تأثیر آموزشهای کارآفرینی قرار دارد. بالا بودن میزان توانمندی روانی، توانمندی اجتماعی، استقلال فکری و احساس قدرت در نزد زنان شرکت کرده در دورههای آموزش کارآفرینی، در مقایسه با زنانی که در این دورهها شرکت نداشتهاند، نقش تقویتکننده آموزشهای کارآفرینی بر مقوله توانمندسازی زنان را آشکار میسازد.
Introduction and purpose: The most important factor contributing to the culture of
entrepreneurship movement from potentiality to actuality, the development of the
entrepreneurial spirit of the people is through education.
Accordingly, the present study was to evaluate the impact of entrepreneurship trainings, as
well as cultural factors, the promotion of women's empowerment is an attempt to answer
this question: If entrepreneurship trainings in” entrepreneurship center of Tehran
municipality” on the empowerment” of women has been effect?
Methods: In this study, 382 women living in zones 2, 4, 5, 6, 11 and 16 of Tehran were
interviewed .201of them participated in entrepreneurship training periods and 181 women
never participated in entrepreneurship training periods. Sampling the whole number of
persons in the first group and the second group stage cluster sampling was conducted .
Results:In variable rates of women's empowerment, the average score of those who
participate in entrepreneurship training periods (99.74),was less than the average score of
those who didnt participate (95.20), It can confirm the hypothesis that : there is a significant
relationship between the independent variable "entrepreneurship education" and the
dependent variable" women's empowerment”.
Conclusion: The empowerment of women is significantly influenced entrepreneurship
trainings. High levels of psychological empowerment, social, intellectual independence and
a sense of power among women participating in the courses , Tweets reveal the role of this
training.