چکیده:
در تحقیق حاضر تأثیر بازیهای کودکانۀ جسمانی بر میزان کمرویی دانشآموزان دختر دبستانی بررسی شد. شرکتکنندگان 33 دانشآموز دختر 9 تا 11 سال بودند که تصادفی به دو گروه تجربی (18 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. گروه تجربی بازیهای منتخب کودکانۀ جسمانی را به مدت 8 هفته، هفتهای دو جلسه انجام دادند و گروه کنترل هیچ بازی جسمانی را تجربه نکردند. کمرویی، قبل و بعد از مداخلۀ پژوهشی اندازهگیری شد. برای اندازهگیری کمرویی از پرسشنامۀ کمرویی کودکان کروزیر (1995) و برای تحلیل دادهها از آزمون آماری t استفاده شد. نتایج نشان داد بازیهای کودکانۀ جسمانی به بهبود معنادار در میزان کمرویی شرکتکنندگان گروه تجربی منجر شد ( (P< .001درحالیکه تغییری در نمرۀ کمرویی شرکتکنندگان گروه کنترل در طول دورۀ پژوهشی مشاهده نشد. یافتههای پژوهش حاضر به دستاندرکاران تعلیم و تربیت یادآوری میکند که از بازیهای کودکانۀ جسمانی میتوان بهعنوان روش مداخلۀ مناسب برای بهبود کمرویی کودکان دبستانی استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
"Social Phobia تأثیر بازی های کودکانة جسمانی بر بهبود کمرویی دانش آموزان دختر دبستانی 189 است : در سطح رفتاری که در این سطح افراد کمرو بلاغت کلام ندارند، با صدای کوتاه صحبت می کنند و رفتارهای بازداری ، کناره گیری و خجالت از خود نشان می دهند.
به منظور رفع شکاف های تحقیقاتی ذکرشده و با توجه به اهمیت رفع کمرویی در کودکان در تحقیق حاضر برآنیم تا با اجرای پژوهش نیمه تجربی نقش بازی های جسمانی کودکانه را که نوعی مشارکت ورزشی جذاب برای کودکان است ، تغییرات کمرویی دانش آموزان دختر دبستانی را بررسی کنیم .
دانش آموزان در طول ورزش های گروهی ، بخش عمده ای از مهارت های ارتباطی و اجتماعی را یاد می گیرند و آنها را در زندگی به کار می برند (١٦) استفاده از فعالیت حرکتی برای افزایش تعاملات اجتماعی و برقراری ارتباطات با همسن وسالان به عنوان دیدگاه ارزشمندی در پژوهش های جدید مورد توجه قرار گرفته است ، چراکه فعالیت بدنی می تواند سلامتی و کیفیت ارتباطات با همسن و سالان را ارتقا بخشد (٣٥).
بخشی از مأموریت تربیت بدنی فراهم کردن زمینه ای برای رشد عاطفی ١٩٦ رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی ، دورة ٧، شمارة ٢، تابستان ١٣٩٤ و اجتماعی کودکان است که این هدف به برنامه ریزی مناسب با توجه به ویژگی های دوره های مختلف سنی نیاز دارد.
"Extra-curricular sport participation: A potential buffer against social anxiety symptoms in ٢٠٠ رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی ، دورة ٧، شمارة ٢، تابستان ١٣٩٤ primary school children"."