چکیده:
در سنت اسلامی، یکی از مباحث مهم و اساسی در خصوص معجزه، بحث از دلالت معجزه بر نبوت پیامبران است. اندیشمندان اسلامی عمدتا معجزه را دلیل بر صدق مدعی نبوت میدانند نه بر صدق تعالیم او؛ زیرا به اعتقاد آنان رابطهای میان یک عمل خارقالعاده و صدق تعلیمات کسی که چنین امری را انجام داده است وجود ندارد. میتوان گفت وجه مشترک دیدگاه اسلامی در دلالت معجزه، صدق مدعی نبوت پیامبر است. دیدگاه اندیشمندان غربی در این مورد، انسجام و روشنایی لازم را ندارد. در سنت فلسفیـالهیاتی غربی از راه معجزه بر وجود خداوند استدلال میشود و فلاسفة غربی تأکید دارند معجزه بر صدق و درستی تعالیم و آموزههای دینی خاص گواهی میدهد و موجب رجحان یک دین بر دین دیگر میشود. از میان اندیشمندان مسلمان علامه طباطبایی برخلاف بسیاری، راه شناخت انبیا را منحصر در معجزه میداند. و از میان اندیشمندان غربی نیز سویینبرن در برخی تعبیرات خود مدلول معجزه را اثبات نبوت معجزهگر میداند. علامه طباطبایی و سویینبرن در خصوص مفهوم معجزه برخی نظرات مشترک دارند، ولی در خصوص مدلول معجزه دیدگاه متفاوتی دارند؛ زیرا سویینبرن مدلول معجزه را اثبات وجود خدا و درستی تعالیم پیامبر میداند در حالی که علامه طباطبایی مدلول معجزه را فقط صدق مدعی نبوت میداند.
خلاصه ماشینی:
"سویین برن پس از استدلال تمثیل گونة خود مبنی بر دلالت معجـزه بـر وجـود خـدا و موجه دانستن مداخله خدا در شرایط خاص در نظـم جهـان ، مداخلـة عامـل فراطبیعـی در طبیعت و انجام معجزات را بهترین تبیین می نامد او می گوید هیچ شـاهد تـاریخی کـه بـه طور دقیق و کفایت کننده نشان دهد خدا در طبیعت مداخله کرده اسـت و آن پدیـده هـای خاص ناقض طبیعت را به وجود آورده است نداریم که بـر شـناخت مـا در ایـن کـه ایـن پدیده های نقض قابل وقوع نیستند غلبه کند، مگر این که قبلا زمینة دینی و باور بـه وجـود خدا داشـته باشـیم کـه اثبـات کنـد: نـه تنهـا خـدا وجـود دارد بلکـه او دلیـل خـوبی بـر محقق ساختن معجزه است .
سویین برن برای اثبات دلالت معجزه بر صدق تعالیم پیامبر اظهار مـی دارد در صـورتی که قائل شویم به این که خدایی وجود دارد و این خدا خیر محـض اسـت و لـذا بایـد بـا مداخلة خود در زندگی بشر حقانیت آموزه های خود را آشـکار کنـد، ایـن دخالـت را بـا آوردن معجزه نشان می دهد تا بر مردم آشکار شود که فرستادة او در ادعای درستی تعـالیم خود صادق است .
او معتقد است که معجزات به مثابة یک برهان عقلی بر نبوت دلالت دارد و چنین نیست که معجزه فقط دلیل اقناعی بر حقانیت نبی باشد سویین برن نیز برای اثبات ادعای خود مباحث مربوطه را در قالب تمثیل و یا برهان و استدلال آورده است تا نشان دهد معجزه گرچه بر صدق مدعی نبوت دلالت دارد ولی بیش تر دلالت بر وجود خدا و درستی تعالیم پیامبر دارد."