چکیده:
این مقاله بر آن است تا با توجه به جایگاه و نقش نمادین آب در باورهای کهن و منابع اسلامی، جلوههای تصویری این عنصر ارزشمند را در نگارههای نسخه هفتاورنگ ابراهیممیرزا، مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. علاوهبر بررسی جنبۀ مفهومی آب در این مجموعه، وجود قالبهای متنوع در نمایش اشکال مختلفی از آب، بستر مناسبی را برای بررسی شکلی آن نیز فراهم آورده است. هدف این مقاله، علاوه بر شناخت نقش مفهومی آب در این آثار، شناخت قالبهای مختلف آن و بررسی علل این تنوع است. همچنین روشنشدن این نکته که تنوع، چگونه در جهت ایجاد ساختار و ترکیببندی مناسب و فهم بهتر معانی اشعار جامی مؤثر بوده است. نتایج پژوهش برآمده روش توصیفی ـ تحلیلی نشان میدهد از آنجایی که نگارههای هفتاورنگ تا حدود زیادی وابسته به متن ادبی آن میباشند، هنرمند نگارگر، بنا بر موضوع و محل وقوع هر داستان، برای بهتر رساندن معنا، مفهوم موردنظر و هماهنگی هرچه بیشتر قالب و محتوای اثر، از اشکال خاصی در نمایش عنصر آب استفاده کرده است. تنوع موجود در جلوههای متفاوت از عنصر آب در نگارههای مختلف، گاه در خدمت ساختار کلی آنها بوده و به عنوان عاملی مؤثر جهت هماهنگکردن عناصر گوناگون موجود در یک نگاره عمل کرده است؛ در مواردی نیز نحوة قرارگیری و انتخاب جایگاهی مناسب و هدفمند برای آن در صفحۀ نگاره، به یاری انتقال معنا و مفهوم مورد نظر هنرمند آمده است.
خلاصه ماشینی:
"Sultan Mirza’s effort and purpose for In addition to the word "Mae", there are a number of preparing such a glamorous work is a magnifcent other references to various types of water including story which reveals how painting and poetry served streams, springs, and paradise waterfalls6 that all as essential elements of traditional Persian culture of them depict exquisite images of spiritual effects (Simpson, 2003: 13).
In some cases, artist placed more emphasis on its symbolic and meaningful function by providing suitable position and foundation in the screen for displaying water, in the sense that given the subject of the story, by moving stream of water in the right section of a picture, the cleanness and purifying property of water was used to impress audience and for better understanding of the story, in that sometimes certain forms of a Howz could assume a connotative function.
The Scientifc Journal of NAZAR research center (Nrc) for Art, Architecture & Urbanism 11 Position of Water in Ibrahim Mirza’s Haft Awrang Miniatures Version .
The Scientifc Journal of NAZAR research center (Nrc) for Art, Architecture & Urbanism 11 Position of Water in Ibrahim Mirza’s Haft Awrang Miniatures Version .
The Scientifc Journal of NAZAR research center (Nrc) for Art, Architecture & Urbanism 11 Position of Water in Ibrahim Mirza’s Haft Awrang Miniatures Version .
The Scientifc Journal of NAZAR research center (Nrc) for Art, Architecture & Urbanism 11 Position of Water in Ibrahim Mirza’s Haft Awrang Miniatures Version ."