چکیده:
محتوای کتابهای درسی در کیفیت نظام آموزش عالی نقش بسزایی دارد. در دروس زبان تخصصی دانشگاهی فراگیری واژه نقش عمدهای دارد. در واقع این واژگان هستند که زبان را میسازند و به درک مطلب کمک مینمایند. اما به نظر میرسد که در تالیف کتب درسی دانشگاهی به ماهیت چندبعدی واژگان توجه نمیشود. هدف ما در این پژوهش، بررسی ابعاد یادگیری واژه در کتابهای زبان تخصصی انتشارات پیام نور میباشد تا با توجه به نتایج حاصله مشخص شود در اینگونه کتابهای دانشگاهی از میان نه بعد به چه ابعادی از یادگیری واژه و به چه میزان پرداخته شده است. بدین منظور تمرینات واژه در دوازده عدد از کتابهای زبان تخصصی انتشارات پیام نور درگروه علوم انسانی مورد بررسی قرار گرفت. تمرینهای مربوط به هر بعد بر مبنای فهرستی از پیش تهیه شده و تایید شده توسط کارشناسان در همهی کتابها مشخص و شمارش شد و در نهایت میزان درصد پرداخته شده به آنها محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل نتایج بهصورت کیفی و توصیفی نشان داد که به بعد صورت- معنایی بیشترین توجه شده است و پس از آن به ترتیب بعد مفهومی- ارجاعی و بعد دستوری مورد توجه قرار گرفتها ند. به بعد ارتباطی نیز به میزان اندکی پرداخته شده اما بقیهی ابعاد در این کتابها نادیده گرفته شدهاند. نتایج این تحقیق پرداختن به همهی ابعاد واژگان را به مولفان محترم توصیه میکند، چراکه توجه به آنها به توانایی دانشجو درکسب مهارتهای زبان میافزاید. در این تحقیق تاثیر و اهمیت این اهتمام در بالا بردن کیفیت نظام آموزش عالی مورد بحث قرار گرفته است.
Textbooks play a significant role in higher education. In the ESP textbooks vocabulary knowledge is considered as a principal component of the linguistic competency that the students must develop. This study seeks to explore the extent to which diverse aspects of vocabulary knowledge have been taken into account in Payame Noor University (PNU) ESP textbooks. To this aim، vocabulary activities were randomly selected from 02 ESP textbooks in Human Sciences. These activities were analyzed descriptively and qualitatively employing a content researchermade checklist tapping into nine aspects of vocabulary knowledge. The results indicated that the ESP textbooks mainly attend to formmeaning. These textbooks focused on conceptreference and grammatical functions in the next levels، while they paid less attention to the communicational aspects. Other aspects were not observed. The findings have important implications for revising the methods of presenting and teaching vocabulary knowledge in ESP textbooks and classes. There is a need for a more comprehensive treatment of vocabulary knowledge by the textbook developers and teachers in order to enhance the quality of ESP courses. This study further discusses the significance of the findings in the context of Iranian higher education.
خلاصه ماشینی:
ميزان توجه به ابعاد مختلف يادگيري واژه در کتاب هاي درسي دانشگاهي زبان انگليسي تخصصي انتشارات پيام نور و تأثير آن در کيفيت نظام آموزشي Aspects of Vocabulary Knowledge in Payame Noor University English Textbooks and their Effects on the Quality of Iranian Higher Education تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٣/٦/١٨، تاريخ ارزيابي: ١٣٩٣/٩/٢٣، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٣/١٢/٢١ دکتر رضا رضواني ١ و سميه نوروزي ٢ Dr. Reza Rezvani, SomayehNorouzi, Abstrac: Textbooks play a significant role in محتواي کتاب هاي درسي در کيفيت نظام آموزش عالي نقش higher education.
هدف ما از اين پژوهش ، بررسي کتاب هاي زبان تخصصي انتشارات دانشگاه پيام نور در زمينه ي ابعاد مختلف واژه بر اساس طبقه بندي نيشن (٢٠٠١) است تا با توجه به نتايج حاصله مشخص شود که به طور کلي اين گونه کتاب ها به چه ابعاد و جنبه هايي از يادگيري واژه و به چه ميزان پرداخته اند.
ويژگيهاي مربوط به اين گونه تمرين ها براساس دسته بندي طراحي شده توسط نيشن در جدول زير ذکر شده است : دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، سال ٥، شماره ١٠،پاييز و زمستان ١٣٩٣ جدول شماره ي ١: ويژگيهاي تمرين هاي مربوط به ابعاد واژگان براساس مجموعه ي طراحي شده توسط نيشن (٢٠٠١) بعد گفتاري تمريني که توجه زبان آموز را به شکل گفتاري واژه و ويژگيهاي (spoken form) ظاهري آن معطوف ميکند و شکل گفتاري را به نوشتاري وصل ميکند.