چکیده:
چکیدههدف اولیه پژوهش حاضر، طراحی الگوی پیشنهادی امنیت آموزشی است. بنابراین با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی ، به واکاوی و تبیین مفهوم امنیت آموزشی و مؤلفههای آن از زوایه مطالعات امنیت پژوهی و تجارب نهادهای تربیتی در این زمینه پرداخته شده است. مطالعه موردی این پژوهش، بررسی میزان تحقق امنیت آموزشی در دانشگاه علامه طباطبائی و تعیین اولویتهای عملی آن با استفاده از الگوی پیشنهادی امنیت آموزشی بوده است. تحقق این مهم با استفاده از روش پیمایشی و اجرای پرسشنامه در دو گروه اساتید و دانشجویان مشغول به تدریس و تحصیل در دانشگاه علامه طباطبائی در سالهای تحصیلی 93-1392 و 94-93 صورت گرفته است. پرسشنامهی محقق ساخته اساتید و دانشجویان مبتنی بر رویکرد انسانمحور در امنیت و با نگاه سرمایه-بازده طراحی و در نمونهای از دانشجویان و اساتید که به صورت طبقهای در دسترس انتخاب شد، اجرا گردید. مطابق تحلیلهای بدست آمده از دادهها، برایند امنیت آموزشی در دانشگاه علامه طباطبائی، متوسط بوده است. میانگین کل دادهها برابر 95/2، میانگین دادههای مربوط به دانشجویان برابر 05/3 و میانگین دادههای مربوط به اساتید82/2 است. در تحلیل دادهها علاوه بر تبیین شاخصهای فراوانی و گرایش مرکزی، از تحلیلهای مقایسهای بین طبقات و نیز ضریب همبستگی رتبهای اسپیرمن استفاده شده است.واژگان کلیدی: امنیت آموزشی، امنیت پژوهی، طراحی الگو، دانشگاه علامه طباطبائی،امنیت دانشجویان، امنیت اساتید
خلاصه ماشینی:
"فقدان تهدیدات علیه سلامت جسمانی در محیط دانشگاه ب - امنیت روانی-عاطفی دانشجویان ١- فقدان مشکل در تعامل با کارکنان دانشگاه ٢- فقدان مشکل در تعامل با اساتید دانشگاه ٣- حفظ تمرکز در یادگیری به علت ارتباط درست با جنس مخالف ٤- عدم آسیب عاطفی در روابط با جنس مخالف ٥- حفظ تمرکز در یادگیری با وجود مشکلات خانوادگی ٦- حفظ انگیزه در اثر فقدان فاصله بین تصورات قبلی دانشجویان از دانشگاه و وضع موجود آن ٧- ارتقای انگیزه در اثر حصول یادگیری در دانشگاه ج - امنیت اجتماعی دانشجویان ١- اطمینان خاطر از ثبات ارزش های حاکم بر زندگی دانشجویان -ثبات سبک زندگی - ٢- اطمینان خاطر از عدم گرفتاری در دام گروه های ناهنجار ٣- اطمینان خاطر از عدم گرفتاری در دام اعتیاد ٤- سازگاری با سبک زندگی دانشجویی ٥- سازگاری با سبک زندگی خوابگاهی د- امنیت اقتصادی دانشجویان ١- اطمینان خاطر نسبت به تأمین هزینه های زندگی در زمان دانشجویی و- امنیت فرایند یاددهی-یادگیری دانشجویان ١- تقویت و کاربرد دانسته ها و مهارت های به دست آمده در سال های گذشته در محیط دانشگاه ٢- پیوستگی مباحث تئوری و عملی دانشگاه با یک دیگر ٣- شفافیت خروجیها و مهارت های حاصل شده در مقطع برای دانشجویان ٤- به روز بودن مطالب آموزشی در دانشگاه ، با توجه به فضای جهانی رشته ٥- کیفیت بالای خدمات آموزشی و تناسب خدمات با محتوا ٦- تناسب خروجی پیش بینی شده برای مقطع با ترکیب ارائه دروس در مقطع ه - امنیت آتیه دانشجویان ١- اطمینان خاطر نسبت به آینده ٢- ایجاد توان کارآفرینی در اثر تحصیل در دانشگاه ٣- ایجاد توان پژوهش در زمینه تخصصی رشته در اثر تحصیل در دانشگاه ٤- ایجاد توان تدریس دروس تخصصی در اثر تحصیل در دانشگاه ٥- تسهیل مسیر ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در اثر آموزش های موجود ٦- اطمینان خاطر نسبت به اعتبار مدرک دانشجویان در جامعه بعد از فراغت از تحصیل پرسشنامه امنیت آموزشی اساتید همانند پرسشنامه دانشجویان ، با استفاده از رویکرد انسانی و نگاه سرمایه - بازده ذیل بعد نرم افزاری امنیت آموزشی طراحی شد."