چکیده:
ازآنجاکه پژواک گویی و رفتارهای چالش انگیز، از مشـکلات برجسـته کودکـان اتیسـتیک محسـوب می شوند، این پژوهش ، به بررسی اثربخشی تکرار گفتار بر کاهش پژواک گویی و رفتارهـای چـالش انگیـز کودکان اتیستیک پرداخته است . پژوهش حاضر از نوع تک آزمودنی با طرح AB است . نمونـه آمـاری، ٣ دانش آموز پسر اتیستیک بودند که در مدرسه استثنایی پسرانه بشارت شهر تهران تحصیل مـی کردنـد. روش مداخله ، در این پژوهش روش تکرار گفتار بوده است که به صورت تکرار پژواک گوییهای نمونه ها انجام شده است و تاثیر آن در فراوانی پژواک گوییها و رفتارهای چالش انگیز از طریق ثبت فراوانی رفتـار پـس از هر جلسه مداخله مورد بررسی قرار گرفت . جلسات ، شامل سه جلسه مشاهده جهت ثبت خط پایه و شـش جلسه مداخله و سرانجام یک جلسه پیگیری پس از آخرین جلسه ثبت فراوانی در نظـر گرفتـه شـد. جـداول فراوانی و نمودارهای ترسیم شده ، نشان دهنده تاثیر این روش مداخله در کاهش پژواک گوییها و رفتارهای چالش انگیز در نمونه ها بودند پیشنهاد می شود کـه از ایـن روش بـرای کـاهش پـژواک گـویی و رفتارهـای چالش انگیز کودکان اتیستیک استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
"Wolfe & Chess 38 تکرار گفتار به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با کودک اتیستیک ، مـی توانـد تـأثیری در کاهش پژواک گویی و رفتارهای چالش انگیز کودک داشته باشد؟ روش در این پژوهش از روش تک آزمودنی با طرح ABاستفاده شد.
محتـوای پـژواک گـویی نمونه اول جمله (مـیخـوام بـرم دنبـال مامـانم ) بـود کـه بـا همـان آهنـگ ادا شـده ، توسـط پژوهشگر تکرار می شد، واکنش نمونه اول به این تکرار گفتـار واکـنش خاصـی نبـود و در مشاهده بعد از اولین جلسه مداخله شاهد کاهش چشمگیری از فراوانی پژواک گـوییهـای این دانش آموز بودیم ، به طـوری فراوانـی ٣ در اولـین جلسـه بعـد از مداخلـه بـرای پـژواک گویی و فراوانی ٧ برای رفتارهای چالش انگیز ثبت گردید.
در مورد نمونه سوم ، نیز شاهد واکنش های متفاوتی بودیم ، در جلسـه اول مداخلـه ، واکـنش ایـن نمونـه بـه هنگام تکرار گفتار توسط پژوهشگر بالا انـداختن ابـروان و داشـتن نگـاهی مملـو از تعجـب بود، محتوای پژواک گوییهای این نمونه ، صداهایی به شکل زمزمه کردن بود که فاقد هـر گونه کلمه و یا عبارت معنادار بود، آنچه در رابطه با این نمونه جلب توجه می کنـد کـاهش چشمگیری است که در نرخ فراوانی پژواک گوییها و رفتار چالش انگیز این نمونه بعـد از جلسه مداخله دوم ، ثبت شده است ، به گونه ای که نرخ فراوانی پژواک گویی که در جلسـه بعد از مداخله اول ثبت شده است ١٢ و در جلسـه بعـد از مداخلـه دوم ٥ ثبـت شـده اسـت .
تکرار گفتار به عنوان روش مداخله ای نوین برای کودکان اتیسـتیک اسـت کـه از یکسـو منجر به برقراری ارتباط بـا ایـن کودکـان مـی شـود و از سـوی دیگـر همـین برقـراری ارتبـاط می تواند منجر به کاهش پژواک گویی که از دید اطرافیان رفتاری آزارنده است ، شود."