چکیده:
امروزه شاهد افزایش روزافزون اجرای راهبردهای مدیریت دانش در انواع سازمان ها هستیم . امـا در عمل بسیاری از این راهبردها عمری کوتاه داشته و به موفقیت پایداری برای این سـازمان هـا منجـر نمی شوند. هدف این تحقیق ؛ واکاوی نقش آینده پژوهی در الگوهای موجود عوامل حیاتی مـدیریت دانش ، امکان قرار گرفتن مولفه هایی از اهداف آینده پژوهی در شمار این عوامل حیاتی و در نهایـت تعیین راهبرد مناسب مبتنی بر این مولفه ها، به منظـور افـزایش موفقیـت و طـول عمـر راهبردهـای مدیریت دانش است . تحقیق از بعد هدف ، توسعه ای - کاربردی و روش مورد استفاده بـرای تجزیـه و تحلیل داده های پرسشنامه ، توصیفی – تحلیلی می باشد. با مطالعه و بررسی ٢٠ الگـوی مختلـف از عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش ، مشخص گردید مقولـه آینـده و اهمیـت آن در ایـن الگوهـا بسیار کم رنگ می باشد. لذا ضمن مصاحبه با ١٧ نفر از خبرگان ، قرار گرفتن مولفـه هـایی از اهـداف آینده پژوهی در شمار عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش تایید و در نهایـت چهـار عامـل حیـاتی پیشنهاد شد. برای تعیین مناسب تـرین راهبـرد مـدیریت دانـش مبتنـی بـر عوامـل شناسـایی شـده ، پرسشنامه در جامعه آماری شامل ٣٩ نفر از مدیران و مسئولین شرکت مورد مطالعـه ، توزیـع کـه بـا تحلیل سلسله مراتبی ، راهبرد «شخصی سازی »، به عنوان مناسب تـرین راهبـرد تعیـین و پیشـنهادهای لازم ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
"در یکی از این تعـاریف ، دانـش بـه عنـوان مجمـوع کـل شـناخت هـا و مهارت هایی که افراد برای حل مسائل به کار مـی برند(پروسـت و همکـاران ، ١٣٨٥: ٣٩) و مـدیریت دانش به عنوان ؛ اعمال مدیریت و زمینه سازی برای تبدیل دانـش نهـان ٣ بـه عیـان ١ ( و بـالعکس ) در 1- Rockart 60 2- O’Dell 3- Implicit Knowledge داخل یک سازمان از طریق گردآوری ، به اشتراک گذاری و استفاده از دانـش بـه عنـوان یـک سـرمایه سازمانی در راستای دست یابی به اهداف سازمانی معرفی شده است (حسـن زاده ،١٣٨٧: ١٨).
ساختار ابزارهای راهبرد مدیریت مدیریت دانش دانش فرهنگ سازمانی سبک قابلیت رهبری خلاقیت افراد شکل شماره ١: عوامل موفقیت اجرای مدیریت دانش بر اساس مدل فورکادل و گوادمیلاس (٢٠٠٢) 65 1-Amberg آینده پژوهی و اهداف آن اگر چه آینده اندیشی ١، سابقه ای به درازای تاریخ بشریت دارد(کورنیش ٢، ١٣٨٨: ١)، اما، ظهور اندیشه آینده پژوهی ٣ در دهه ٦٠ میلادی را می توان به بروز و پیدایش عواملی از ایـن دسـت نسـبت داد: ١- نیازمندی تجارت و دولت ها به برنامه ریزی های بلند مدت ٢- پیدایش پیشرفت هـای تـازه در عرصـه پیش فناوری های نوین اقتصاد ٣- زوال تدریجی محدودیت ها و مرزهای میان آینـده پژوهـی و دیگـر رشته ها که علل شروع تلاشی میان رشته ای را فراهم ساخت (آینده پژوهی ، مجموعـه مقـالات ، ١٣٨٩: ١٧)."