چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سازمان یادگیرنده و اثربخشی در اداره های تربیت بدنی دانشگاههای دولتی تهران (غیر پزشکی) بود. بدین منظور نمونه های ما که با جامعه ما برابری می کرد شامل80 نفر از کارشناسان تربیت بدنی شاغل در اداره های تربیت بدنی دانشگاههای دولتی تهران (غیر پزشکی) انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های اثربخشی حمیدی و ابعاد سازمان یادگیرنده (DLOQ) واتکینز و مارسیک استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمون های ( k-S) برای نرمال بودن توزیع داده ها و ضریب همبستگی پیرسون برای ارتباط معناداری بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته استفاده شد. نتایج تحقیق رابطه معنا داری را بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته در سطح معناداری (000/0 Sig=) و میزان خطای (01٪= )نشان داد. و در نهایت بین سازمان یادگیرنده و تمامی ابعاد آن (یادگیری مداوم، یادگیری تحقیق و جستجو و گفت و شنود، یادگیری تیمی، یادگیری سیستم های ادغام شده، یادگیری توانمندسازی، یادگیری پیوند با سیتم و یادگیری رهبری راهبردی) و اثربخشی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بر اساس نتایج مطالعه پیشنهاد می شود که مدیران و کارشناسان اداره های تربیت بدنی دانشگاهها باید دانش و اطلاعات خود را از نظر فردی، تیمی و سازمانی مطابق با خواسته های سازمان برای رقابت در دنیای متغیر امروزی و همچنین دستیابی به اثربخشی بالا افزایش دهند.
The aim of this research was to assess the relationship between learning organization and effectiveness in physical education offices in state universities of Tehran (non-medical). For this purpose، as the statistical population equaled the sample، 80 physical education experts of physical education offices in state universities of Tehran (non-medical) were selected as the sample. To collect date، HAMIDI effectiveness questionnaire and Watkins and Maritz's the Dimensions of Learning Organization Questionnaire (DLOQ) were used. To assess data، Kolmogorov Smirnov (K-S) test was used to determine the normalization of data distribution and the Pearson coefficient of correlation was used to determine a significant relationship between dependent and independent variables. The results of the research showed a significant relationship between dependent and independent variables at sig=0.000) and error range (α=0.01). There was a significant and positive relationship between learning organization and all its dimensions (continuous learning، research and inquiry and dialogue learning، team learning، embedded system learning، empowerment learning، connection with system learning، strategic leadership learning) and effectiveness. According to the results of this study، it is suggested that managers and experts of physical education offices in universities increase their knowledge and information from personal، team and organizational point of view based on the needs of organization to compete in this changeable world and to achieve a high effectiveness.