چکیده:
هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر بهبود کیفیت تربیت نیروی انسانی در مقطع کارشناسی تربیت بدنی با رویکرد قابلیت های شغلی است. این تحقیق به بررسی عوامل بهبود کیفیت شامل شاخص های: زمینه ها و شرایط محیطی، دروندادها، فرآیندها، بروندادها، و پیآمد و اثرات با مجموع 20 زیر شاخص پرداخته است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی است که به شکل میدانی اجرا گردید. اطلاعات با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته به دست آمد. برای جامعه (400 نفر) اعضای هیئت علمی دانشکده ها و گروه های مستقل، تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه های دولتی ایران، 350 پرسشنامه ارسال گردید، . برای دستیابی به نمونه و اطلاعات بهتر، 243 پرسشنامه برای تجزیه و تحلیل نهایی انتخاب شد که بیشتر از حجم نمونه پیشنهادی جدول مورگان (217) بود روایی صوری و محتوایی ابزار تحقیق، با توجه به نظر خبرگان و اساتید متخصص، و بررسی ادبیات تحقیق، ارزیابی گردید و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ محاسبه گردید (2/96=α). نتایج حاصل از اجرای رگرسیون چند متغیره نشان داد متغیر کارآفرینی با ضریب بتای 360/0 بیشترین سهم را در تببین تغییرات متغیر قابلیت های شغلی دارد و بعد از آن به ترتیب متغیرهای قوانین و مقررات (215/0) نظارت و ارزیابی (208/0)، فعالیت های فرهنگی - ورزشی (189/0)، ساختار (172/0-)، آموزش های عملی (153/0)، آموزش های نظری (144/0) و هدایت و رهبری (089/0-) قرار دارند. به ازای افزایش یک انحراف استاندارد در متغیر مستقل کارآفرینی، 360/0 انحراف استاندارد در متغیر وابسته قابلیت های شغلی ایجاد می شود. و به همین ترتیب ... نهایتا، هشت متغیر باقیمانده توانسته اند 57 درصد از تغییرات متغیر قابلیت های شغلی را تبیین کنند و 43 درصد باقیمانده، به متغیرهای پیش بینی نشده مربوط می گردد.
The aim of this study was to investigate those factors affecting the quality improvement of training of undergraduate physical education human resources with a job capabilities approach. Quality improvement factors included areas and environmental conditions، inputs، processes، outputs، outcomes and impacts with totally 20 sub-factors. The research method was descriptive، correlation and application in terms of aim which was conducted as a field study. Data were collected by interview and a researcher-made questionnaire. 350 questionnaires were sent to 400 faculty members of physical education and sports sciences faculties and independent groups of Iran state universities. To obtain more sample and better data، 243 questionnaires were selected for final analysis which belonged more to the suggested sample of Morgan table (217). Face and content validity of the questionnaire was evaluated according to the viewpoints of experts and professors as well as a review of the literature. The reliability was calculated using Cronbach's alpha (α=96.2). The results of multiple regression showed that entrepreneurship (beta ratio 0.360) had the largest contribution to enlightening the changes in job capabilities and then rules and regulations (0.215)، monitoring and evaluation (0.208)، cultural - sports activities (0.189)، structure (- 0.172)، practical training (0.153)، theoretical training (0.144) and leadership (- 0.89) were placed. For one standard deviation increase in the independent variable of entrepreneurship، 0.360 standard deviations were created in the dependent variable of job capabilities. Finally، 8 remaining variables were able to explain 57% of the job capabilities changes and 43% were related to the variables which were not predicted in this study.