چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر 8 هفته برنامه ی ورزش درمانی بر تعادل ایستا و پویای کودکان دارای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی(ADHD) بود. 30 نفر از کودکان بیش فعال با (میانگین سن 1/1 ± 07/8)، (میانگین وزن5/7 ± 6/25) و (میانگین قد 1/11 ±126) به صورت داوطلبانه و با کسب اجازه از والدین در این پژوهش شرکت کردند و به طور تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. قبل از شروع تمرینات تعادل ایستا و پویا با استفاده از دستگاه تعادل سنج بایودکس اندازه گیری شد. گروه تجربی به انجام یک دوره هشت هفته ای (سه جلسه در هفته) ورزش و تمرینات تعادلی پرداختند. در این مدت، گروه کنترل هیچ گونه تمرین تعادلی را تجربه نکردند. پس از پایان تمرینات، تعادل ایستا و پویا مورد ارزیابی قرار گرفت. تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t مستقل و زوجی صورت گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که تعادل ایستا و پویا در گروه تجربی در هر سه شاخص کلی، قدامی- خلفی و داخلی -خارجی قبل و بعد از تمرینات در گروه تجربی و نیز در مقایسه با گروه کنترل اختلاف معنی داری داشتند (05/0p<). نتایج تحقیق حاضر نشان داد که تمرینات تعادلی و ورزش می تواند در بهبود تعادل ایستا و پویا کودکان بیش فعال نقش بسزایی داشته باشد.
The aim of this study was to examine the effect of 8 weeks of exercise therapy program on static and dynamic balance in attention deficit / hyperactivity disorder (ADHD) children. 30 ADHD children (mean age 8.07±1.1 yr، weight 25.6±7.5 kg and height 126±11.1 cm) voluntarily participated in the study with their parents' consent and were divided into control and experimental groups randomly. Before exercises، the Biodex Balance System (BBS) was used to measure static and dynamic balance. The experimental group performed 8 weeks (three sessions per week) of balance exercise while control group did not perform any balance exercises during this period. After the program، static and dynamic balance was evaluated. Data were analyzed by independent and paired t tests. The results showed that in the experimental group، static and dynamic balance were significantly different in all three indexes of general، anterior-posterior and interior-exterior before and after the exercises. These findings were also significantly different in the control group. The results showed that balance training and exercises can play a significant role in improving static and dynamic balance of ADHD children.