چکیده:
زمینه: معنویت مفهومی بسیار گسترده است که هر کس با توجه به اعتقادات، باورها و ارزش های شخصی، تفسیری متفاوت از دیگری از آن به عمل می آورد. برخی ریشه ای دین محور برای معنویت قائلند و برخی دیگر معتقدند که؛ معنویت ارتباطی با دین نداشته و بسیار گسترده تر از آن است. از آنجا که معنویت در جامعه ایران مبتنی بر دین است و آموزه های دین اسلام شکل دهنده معنویت است، بر همین اساس، هدف اصلی در این پژوهش، تحلیل عوامل موثر بر معنویت سازمانی با توجه به الگوهای ملی و دینی، در نظر گرفته شد.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان سازمان های منتخب دولتی شهر یزد که بر اساس فرمول کوکران 198 نفر به شیوه نمونه گیری طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون بارتلت و KMO برای بررسی کفایت نمونه و از روش معادلات ساختاری برای تایید مدل و صحت ارتباط عوامل با یکدیگر استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که؛ 8 عامل فضائل، فضای معنوی، محتوایی، ساختاری، رهبری، فرهنگی، ایمان و انگیزش به-عنوان عوامل موثر بر معنویت سازمانی به شمار می روند. همچنین نتایج نشان داد که؛ رابطه میان 8 عامل موثر بر معنویت سازمانی معنادار می باشد.
نتیجه گیری: براساس یافته های این پژوهش، می توان نتیجه گیری کرد که هر 8 عامل (اگرچه با درجات متفاوت) مهم می باشند و شناسایی آن ها فقط به خاطر درک بیش تر و شناخت عوامل تاثیر گذارتر می باشد.
خلاصه ماشینی:
جدول 1: عوامل مؤثر بر معنویت سازمانی به همراه مراجع آنها به تصویر صفحه مراجعه شود یافتهها برای تجزیه و تحلیل دادهها در ابتدا برای اطمینان از کفایت نمونه و برای پی بردن به این امر که؛ تحلیل عاملی برای این پژوهش مجاز است و تناسب نمونهگیری وجود دارد، از آزمون کفایت نمونهگیری (KMO) و آزمون کرویت بارتلت استفاده شد.
جدول 2: نتایج آزمون کرویت بارتلت و KMO به تصویر صفحه مراجعه شود برای تأیید مدل و صحت ارتباط عوامل با یکدیگر و حوزة مورد مطالعه از روش معادلات ساختاری استفاده شده است.
همچنین، شاخصهای برازش عوامل مؤثر بر معنویت سازمانی در جدول 3 نشان داده شده است.
جدول 3: شاخصهای برازش عوامل مؤثر بر معنویت سازمانی به تصویر صفحه مراجعه شود بحث با توجه به اینکه معنویت در سازمانها میتواند بستر مناسبی برای رشد همهجانبة فردی و سازمانی را فراهم کند و با توجه به پر رنگ شدن نقش معنویت در موفقیت و شکست سازمانها در سالیان اخیر و تأکید مدیران ارشد کشور مبنی بر تقویت معنویت در محیطهای کاری، این پژوهش با هدف تحلیل عوامل مؤثر بر معنویت سازمانی با توجه به الگوهای ملی و دینی انجام گرفت.
نتیجهگیری از آنجا که معنویت در جامعة ایران مبتنی بر دین است و تعالیم و آموزههای دین اسلام شکلدهندة معنویت است و با توجه به اینکه معنویت در سازمانها میتواند گامهای اساسی را در جهت شناخت و آگاهی بیشتر مدیران و کارکنان نسبت به کنترل عوامل مخل و تقویت عوامل مثبت مؤثر در موفقیت، اثربخشی و بستر مناسبی برای رشد و ترقی و بهبود در سازمان کشور فراهم کند، این پژوهش با هدف تحلیل عوامل مؤثر بر معنویت سازمانی در سازمانهای منتخب دولتی شهر یزد با توجه به الگوهای ملی و دینی انجام گرفت.