چکیده:
مقاله حاضر به بررسی ارتباط زمینه خانوادگی دانشجویان با مشارکت اجتماعی آنان پرداخته است . هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه زمینه خانوادگی دانشجویان با مشارکت اجتماعی دانشجویان است . زمینه خانوادگی دانشجویان شامل ، پایگاه اجتماعی - اقتصادی ، محل سکونت خانواده ، بعد خانوار، نوع خانواده به لحاظ ساختار تصمیم گیری ، تعداد افراد تحصیلکرده در خانواده ، شرکت والدین در مراسم مذهبی ، تجربه کاری در دوران نوجوانی ، استفاده از وسایل ارتباط جمعی ، نظم و برنامه ریزی در خانواده است . در مبانی نظری ، از نظرات لرنر و لیپست در رویکرد جامعه شناختی و از نظرات مک کله لند و وبر در رویکرد روان شناختی استفاده شده است .در این تحقیق به طور همزمان از روش اسنادی و پیمایش استفاده شده است . جامعه آماری تحقیق ، دانشجویان دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات بودند.پس از انجام محاسبات آماری مشخص شد که از بین متغیرهای پایگاه اجتماعی اقتصادی متغیر درآمد و شغل مادر، محل سکونت خانواده پدری ، تعداد فرزندان دارای تحصیلات دانشگاهی در خانواده ، شرکت والدین در مراسم مذهبی ، نظم و برنامه ریزی در خانواده ، سن و جنس دانشجویان بر مشارکت اجتماعی آنان تاثیر می گذارد.در تحلیل مسیر، مشخص شد که شرکت والدین درمراسم مذهبی ، تعدادفرزندان دارای تحصیلات عالی ، جنسیت و مشارکت اجتماعی رابطه مستقیم دارند، و سایر متغیرهای مستقل با مشارکت اجتماعی رابطه غیر مستقیم دارند .
خلاصه ماشینی:
"متغیر مستقل که زمینه های خانوادگی است شامل : ١) پایگاه اجتماعی اقتصادی (تحصیلات پدر و مادر، شغل پدر ومادر، درآمد یا هزینه خانواده )، ٢) محل سکونت خانواده (شهر، شهرستان ، مرکز استان ، روستا)، ٣) بعد خانوار (تعداد اعضاء خانواده )، ٤) نوع خانواده به لحاظ ساختار تصمیم گیری ، ٥) میزان تحصیلات فرزندان ، ٦) میزان استفاده خانواده دانشجویان از رسانه های گروهی ، در بعد جامعه شناختی و ١) اعتقادات مذهبی و شرکت در مراسم مذهبی والدین ، ٢) میزان توجه به نظم و برنامه ریزی در خانواده دانشجویان ، ٣) توجه والدین به فعالیت فرزندان در بعد روان شناختی می شود.
- متغیر زمینه های خانوادگی که متغیر مستقل است ، به وسیله شاخص های زیر اندازه گیری می شود: ١) پایگاه اجتماعی - اقتصادی خانواده (تحصیلات و شغل پدر و مادر، درآمد خانواده )، ٢) محل سکونت خانواده دانشجویان ( شهر، شهرستان ، مرکز استان ، روستا) ٣) بعد خانوار یا تعداد اعضاء خانواده ، ٤) نوع خانواده به لحاظ ساختار تصمیم گیری و اقتدار (تصمیمات نهایی امور مرتبط با خانه و بیرون از آن ، با مشارکت و توافق جمعی اعضاء اعم از پدر یا مادر و فرزندان حاصل می شود یا توسط یک نفر یعنی پدر یا مادر صورت می گیرد)، ٥) تعداد افراد تحصیلکرده خانواده (یعنی خواهر و برادری که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند)، ٦) میزان استفاده از رسانه های جمعی (رادیو، تلویزیون ، روزنامه و مجلات ، اینترنت )، ٧) میزان سن دانشجویان (مشارکت اجتماعی در رده سنی ٥٢-٣٠، بیشتر است )، ٨) جنسیت (دختر، پسر) دانشجویان ، ٩) مشارکت آن ها در مراسم مذهبی ، ١٠)توجه به نظم و برنامه ریزی در خانواده ، ١١)توجه به فعالیت فرد توسط خانواده (تجربه کاری در دوران نوجوانی )."