چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی عوامل فرهنگی _اجتماعی موثر بر استفاده از اینترنت در بین کاربران دانشجو می باشد.در این پژوهش از روش اسنادی و پیمایشی استفاده شد و ابزار سنجش پرسشنامه بود. حجم نمونه ٢٥٠ نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران برآورد شد. یافته های تحقیق نشان داد متغیرهایی چون جنس ، مقطع تحصیلی ،گروه های علمی ،دسترسی به امکانات رایانه ای ، سئاد اطلاعاتی ، سوادرایانه ای و پایگاه اجتماعی – اقتصادی بر میزان استفاده از اینترنت تاثیردارند. برای پسران در مورد میزان استفاده از اینترنت هماهنگی بیشتری نسبت به دختران وجود دارد. همچنین دانشجویانی که در مقطع تحصیلی بالاتر مشغول به تحصیل هستند زمان بیشتری را صرف استفاده از اینترنت می کنند.آزمون تفاوت میانگین استفاده از اینترنت به تفکیک وضعیت گروه های علمی نشان داد که گروه های مختلف بر میزان استفاده از اینترنت تاثیر می گذارد . در این تحقیق بیشترین میانگین ساعات استفاده از اینترنت مربوط به گروه علوم انسانی و فنی مهندسی است در مرتبه بعد گروه دامپزشکی ،کشاورزی ، و علوم پایه می باشد.دسترسی به امکانات رایانه ای باعث افزایش میزان استفاده از اینترنت در بین دانشجویان شده است . دانشجویان با سواد اصلاعاتی و رایانه ای بالاتر نسبت به دانشجویانی که سواد اطلاعاتی و رایانه ای کمتری دارند زمان بیشتری را به استفاده از اینترنت صرف می کنند.افراد با پایگاه اقتصادی _ اجتماعی بالا در فراهم نمودن تجهیزات و امکانات رایانه ای مشکلی ندارند.
خلاصه ماشینی:
"امکان بررسی فرض های پژوهش که از درون نظریه های بیرون آمده ، ضرورت بررسی و مطالعه و بالاخره مراجعه به دانشجویان و تعمیم یافته ها از جمله دلایل انتخاب روش مزبور به عنوان روش نهایی و عمده پژوهش حاضر است جامعه آماری جامعه آماری این تحقیق ،کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در چهارگروه علوم انسانی ،علوم پایه ، کشاورزی و فنی و مهندسی می باشند.
میانگین میزان استفاده از اینترنت مردان بیش از زنان است ، علت آن میتواند بدنه مردسالاری جامعه که دختران تحت نظارت والدین می باشند و پسران آزادنه در فضای اجتماعی به سیر و سیاحت خود ادامه می دهند جدول شماره (٥) نتایج تحلیل رگرسیون آزمون رابطه معنی داری میان دومتغیر مقطع تحصیلی و استفاده از اینترنت متغیر R R2 اشتباه استاندارد مقدار F سطح معنی دار مقطع تحصیلی 0.
جهت رابطه مثبت است یعنی هرچه سواد اطلاعاتی فرد بالاتر باشد زمان بیشتری را به استفاده از اینترنت صرف می کند جدول شماره (٩) نتایج تحلیل رگرسیون آزمون رابطه معنی داری میان دومتغیر سواد رایانه ای استفاده از اینترنت متغیر R R2 اشتباه استاندارد مقدار F سطح معنی دار سواد رایانه ای 0.
همچنین ، احتمال این که زنان (جنسیت افراد در استفاده از اینترنت ) و سایر گروه های تحت ستم جامعه بتوانند با حمایتی که توسط رسانه الکتریکی ایجاد می شود آزادانه تر نظر خود را بیان کنند بیشتر باشد(کاستلز، ."