چکیده:
این مقاله به بررسی نقش و تاثیر برنامه های شبکه ماهواره ای فارسی ١ بر سبک و شیوه زندگی شهروندان تهرانی پرداخته است .در این راستا، تحقیق متمرکز به مطالعه تمایل به انطباق سبک زندگی افراد مورد مطالعه با الگوهای زیستی و فکری مطرح در سریالهای شبکه ماهواره ای فارسی ١ بوده است .شیوه تحقیق در این بررسی پیمایشی بود و ٤٠٠ نفر از جمعیت بالای ١٥ سال ساکن درمناطق بیست و دو گانه شهرتهران که بیننده شبکه فارسی ١ بودندهاند را شامل میشود.در این پژوهش ٧ فرضیه مطرح شده است . بررسی یافته های این پژوهش حاکی از آنست که بین پایگاه اقتصادی- اجتماعی و گرایش به شبکه فارسی ١ همبستگی ضعیف و رابطه معکوس وجود دارد. بین مذهبی بودن مخاطبان شبکه فارسی١ و تمایل به انطباق با الگوهای رفتاری ارائه شده توسط این شبکه همبستگی متوسط و رابطه معکوس مورد تایید قرار گرفت . بین مذهبی بودن مخاطبان شبکه فارسی١ و تغییر سبک زندگی با همبستگی متوسط و رابطه معکوس پذیرفته شد. تمایل به انطباق با الگوهای رفتاری ارائه شده توسط شبکه فارسی١ و تغییر سبک زندگی با همبستگی متوسط و رابطه مستقیم پذیرفته شد.
خلاصه ماشینی:
"در اینجا ما ٤معیار(قیمت اتومبیل ،شغل ،درآمد،تحصیلات) را درنظر میگیریم مذهبی بودن:تعریف نظری: فرد به مسایل شرعی دین خود پایبند باشد تعریف عملیاتی: منظور از مذهبی بودن این است که پاسخگو در زمینه ی ابعاد رفتاری( مناسک مذهبی) و پیامدی( اهمیت دین در زندگی) تا چه میزانی توجه و عمل میکند گرایش به شبکه فارسی١ گرایش به شبکه فارسی١:تعریف نظری: علاقه و تمایل به دیدن برنامه های مختلفی که از شبکه ماهواره ای فارسی ١ پخش میشود و وقت گذاشتن برای تماشای این برنامه ها تعریف عملیاتی: منظور مدت زمانی است که پاسخگو در طول یک هفته برای تماشای شبکه فارسی١ صرف میکند تمایل به انطباق با الگوهای رفتاری ارائه شده توسط شبکه فارسی١:تعریف نظری: علاقه و کششی که به الگوبرداری از کنش ، واکنش ، منش و رفتارهای اجتماعی ارائه شده در شبکه فارسی ١ را در فرد به وجود دارد تعریف عملیاتی: منظور میزان علاقه مندی پاسخگو به هرآنچه که در سریالها و برنامه های شبکه فارسی ١ نمایش داده میشود که با فرهنگ و ارزشهای اجتماعی جامعه سنتی و مسلمان ایرانی منطبق نیست .
از آنجاییکه در این پژوهش برای سنجش سبک زندگی از گویه های متفاوتی استفاده کرده ایم که اکثرشان در سطح اسمیهستند و امکان ترکیب تمام آنها با هم وجود ندارد، بنابراین ما یک به یک تمامیگویه هایی را که ابعاد مختلف سبک زندگی را میسنجد جداگانه با متغیر گرایش به شبکه فارسی١ سنجیدیم و برای این کار از «آزمونهای پیرسون» و «خی دو» استفاده کردیم که پس از آزمون در اکثر آنها فرض وجود رابطه رد شد و تنها فرض وجود رابطه بین گرایش به شبکه فارسی١ و موسیقی مورد علاقه ، نوع انتخاب در ازدواج، نوع پوشش مناسب برای خانم ها پذیرفته شد."