چکیده:
عدم وجود علاقه و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان یکی از معضلاتی است که جامعه به طور کل و جامعه دانشگاهی به طور ویژه با آن مواجه است و این سئوال اساسی مطرح می شود که عوامل موثر برآن کدامند؟ در مطالعه حاضربرای پاسخ به این سئوال ٧٠٥ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار و گرگان به عنوان نمونه انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. روش نمونه گیری طبقه ای برحسب جنس و تصادفی ساده بود وهدف مطالعه شناخت عوامل موثر بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان منطقه ده دانشگاه آزاد اسلامی بود. فرضیه های تحقیق برگرفته از نظریه انگیزه پیشرفت مک کله لند و اتکینسون بود.روش تحقیق پیمایش و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود و از پرسشنامه انگیزش پیشرفت هنجاریابی شده هلمریچ و اسپنس که در سال ١٩٧٧ تدوین شد، استفاده شد. نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که تقریبا نیمی از کل افراد مورد مطالعه دارای انگیزه پیشرفت بالا بودند که از میان فاکتورهای انگیزه پیشرفت تحصیلی ، اجرای شایسته کارها بالاترین میزان را در میان سایر فاکتورها به خود اختصاص داده است . زنان مورد مطالعه در مقایسه با مردان از انگیزه پیشرفت بالاتری برخوردار بودند وانگیزه پیشرفت تحصیلی جوانترها پایین تر بود. بین الگوی تربیتی به کارگرفته شده توسط والدین و انگیزه پیشرفت تحصیلی تفاوت معنی دار وجود داشت و دانشجویان که با الگوی تربیتی دموکراتیک بزرگ شده بودند از انگیزش پیشرفت بالاتری برخوردار بودند.یافته های مرتبط با میزان خوش بینی و انگیزه پیشرفت نشان داد که بین این دو متغیر همبستگی مثبت و مستقیم وجود دارد. از متغیرهای پایگاه اقتصادی -اجتماعی دو متغیر تحصیلات و شغل والدین با میزان انگیزه پیشرفت دانشجویان همبستگی داشتند.
خلاصه ماشینی:
"در مطالعه حاضر عوامل مرثر بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت و نتایج زیر به دست آمد: یافته های حاصل از آزمون رابطه مؤلفه های متغیر خوش بینی و انگیزه پیشرفت تحصیلی نشان داد که اولا این دو متغیر دارای همبستگی هستند و ثانیا بالاترین میزان ضریب همبستگی مؤلفه های خوش بینی با انگیزش پیشرفت تحصیلی در وهله اول مربوط به خوش بینی به تواناییهای خود و سپس خوش بینی به خانواده می باشد و کمترین میزان مربوط به خوش بینی به همسالان است .
باقری (١٣٧٢) نیز این نتیجه را تأیید کرد که بین استقلال آموزی ، تسلط آم زی و مراقبت آموزی که از شاخصهای سبک تربیتی دموکراتیک می باشند و انگیزش پیشرفت تحصیلی رابطه معنی دار وجود دارد.
نتایج آزمون رابطه این متغیر با متغیر وابسته نشان داد که بین میزان تحصیلات پدر و مادر، شغل آنها و انگیزش پیشرفت تحصیلی رابطه معنی دار وجود دارد اما درآمد خانواده برانگزیش پیشرفت تحصیلی تأثیرگذار نیست .
همچنین هریس (١٣٧٤) شماری از زنان سیاه و سفید پوست را با توجه به عوامل مختلف بررسی کرد و در زمینه خانواده به این نتیجه رسید که ساختار خانواده ، کار مادر در خارج از خانه و احساس مثبت به پدر (خوش بین بودن به پدر) با انگیزش پیشرفت رابطه معنادار دارد( به نقل از دارابی ٨٦:١٣٨٠).
پی نوشت ها 1-Singh 10-Bar-Tal 2- Jha 11-Covington 3-Medlin 12 -Berry 4- Green 13-Weiner 5-Seligman 14-Baumrind 6- Rand 15 -Black 7- McLeod 16-Strage 8- Middleton 17-Brandt 9- Spanias منابع ١."