چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین میزان تاثیر برنامه های تربیت دینی آموزشگاه رزم مقدماتی شهید مدرس بر تربیت دینی سربازان انجام شده است . روش تحقیق به لحاظ هدف ، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی است . جامعه آماری تحقیق شامل سربازان تحصیل کرده (کارشناسی ، ارشد و دکتری ) با حدود ١٢٠٠ نفر و مدیران و مربیان آموزشگاه به تعداد ٨٠ نفر بوده است . با استفاده از جدول مورگان ، تعداد نمونه مورد نیاز از سربازان ٢٩١ نفر و برای مدیران و مربیان ٦٦ نفر برآورد شد که با روش نمونه گیری تصادفی سامانمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته با ٧١ سوال و گویه بود که از طریق آن داده های مورد نیاز جمع آوری شد. برای تحلیل داده ها از شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای آلفای کرونباخ و فریدمن استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که برنامه های تربیتی آموزشگاه شهید مدرس بیشترین تاثیر را بر فراگیران در حوزه های واجبات نماز، مفاهیم قرآن ، رذایل و فضایل اخلاق ، آشنایی با زندگی پیامبر(ص ) دارد و کمترین تاثیر را در حوزههای احکام نماز جمعه ، آشنایی با فرقه های ضاله ، مسائل غدیرشناسی و خودسازی فراگیران داشته است . هم چنین بیشترین تاثیر برنامه های تربیتی در ابعاد باورهای دینی با میانگین ٤.٨٠، رفتارهای دینی با میانگین ٤.٧٢ و دانش دینی با میانگین ٤.٤٥ بوده است .
خلاصه ماشینی:
"com تربیت دینی دانش دینی باورهای دینی رفتارهای دینی احکام عقاید اخلاق تاریخ اسلام احکام تقلید شناخت فضائل اخلاقی سیره نبوی ذکر عمل صالح احکام طهارت روشهای خودشناسی زندگی پیامبر ایمان وفای به عهد مقدمات نماز شناخت رذائل اخلاقی غدیر شناسی ولایتمداری حسن خلق ارکان نماز صداقت آشنایی با توحید واجبات نماز امر به معروف آشنایی با نبوت نمازهای یومیه نهی از منکر آشنایی با معاد نمازجماعت آشنایی با امامت نماز جمعه آشنایی با عدل تیمم آشنایی با قرآن غسل شناخت فرقه های ضاله نوع و روش پژوهش پـژوهش از نظـر هـدف ، کـاربردی ، و از نظـر روش و گـردآوری داده هـا توصـیفی از نـوع پیمایشی است .
4 ـ بیشترین نسبت پاسخگویان مربیان (١٠٠درصد) تأثیر برنامـه هـای تربیـت دینـی را بـر افـزایش دانش دینی فراگیران در حوزه احکام طهارت ، مقدمات نماز، ارکـان نمـاز، واجبـات نمـاز، احکـام تـیمم ، احکـام غسـل و احکـام نمازهـای روزانـه را در حـد خیلـی زیـاد و زیـاد، و کمتـرین نسـبت PDF created with pdfFactory Pro trial version www.
72 ملاحظه رتبه ها نشان میدهد که میزان تأثیرگـذاری برنامـه هـای تربیتـی دوره از نظـر فراگیـران متفاوت است و لذا میانگین تأثیرگذاری این ابعاد به صورت رتبه ای معین و به ترتیب از بیشترین بـه کمترین در جدول نشان داده شدکه گویه های مربوط به بعد باورهـای دینـی بیشـترین تـأثیر، سـپس رفتارهای دینی و درنهایت دانش دینی ، کمترین تأثیر را دارد."