چکیده:
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی تلفیقی آموزههای دینی و آرامش سازی عضلانی بر تنش ادراک شده و تحمل پریشانی والدین کودکان استثنایی در مدارس شهرستانهای سیاهکل و لاهیجان بود. پرسشنامه های مورد استفاده در پژوهش (پرسشنامه تنش ادراک شده و تحمل پریشانی ) توسط والدین کودکان استثنایی در مرحله غربالگری پاسخ داده شد. از ١٤٤ نفر دانش آموز مورد مطالعه ، ٦٠ نفر واجد شرایط نمره تنش ادراک شده زیاد و تحمل پریشانی کم بودند نمره تنش ادراک شده (بیش از ٣٩) و نمره مقیاس تحمل پریشانی (کمتر از ٢٨). ٣٠ نفر از این ٦٠ نفر به صورت تصادفی انتخاب ، و به دو گروه ١٥ نفره کنترل و آزمایش تقسیم شدند. روش پژوهشی آزمایش از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است . ابزار اندازه گیری این پژوهش پرسشنامه تنش ادراک شده ١٤-PSS و مقیاس تحمل پریشانی DTS بود که ابتدا پیش آزمون برای دو گروه اجرا شد؛ سپس متغیر مستقل ترکیبی در این پژوهش یعنی آموزههای دینی و آرامش سازی عضلانی برای یک گروه در ده جلسه ٦٠ تا ٩٠ دقیقه ای طی دو جلسه در هفته آموزش داده شد؛ پس از اجرای جلسات آموزشی ده جلسه ای از گروه پس آزمون گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که آموزش تلفیقی آموزههای دینی و آرامش سازی عضلانی بر افزایش تحمل پریشانی و کاهش تنش ادراک شده والدین کودکان استثنایی موثر است .
خلاصه ماشینی:
"تجزیه و تحلیل داده ها به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که آموزش تلفیقی آموزههای دینی و آرامش سازی عضلانی بر افزایش تحمل پریشانی و کاهش تنش ادراک شده والدین کودکان استثنایی مؤثر است .
آنها به جای اینکه از دین برای اهدافی استفاده کنند، سایر نیازهای خود را با ارزشهای دینی هماهنگ میکنند (فیست ، ٢٠١٢: ٩١) فرضیه های پژوهش فرضیه اصلی آموزش تلفیقی آموزه های دینی و آرام سازی عضلانی بر متغیر وابسته ترکیبی (تنش ادراک شده و تحمل پریشانی ) در والدین کودکان استثنایی مؤثر است .
روش اجرای پژوهش و شیوه جمع آوری اطلاعات پس از کسب مجوز و هماهنگیهای لازم با مسئولان و مشخص شدن اعضای نمونه ، که به صورت تصادفی انتخاب شدند، آنان به طور کاملا تصادفی به دو گروه (آزمایش و کنترل ) تقسیم شدند؛ بدین ترتیب که پرسشنامه های تنش ادراک شده و تحمل پریشانی توسط والدین کودکان استثنایی در مرحله غربالگری پاسخ داده شد که شامل ١٤٤ نفر میشد.
٠١ بیشتر است ؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش آموزه های دینی و آرام سازی عضلانی بر مجموعه تنش ادراک شده و تحمل پریشانی اثر دارد به گونه ای که این دو متغیر در کنار هم با توجه به میزان حجم اثر (مجذور اتا)، ٠.
آسانی اجرای روشهایی نظیر آرام سازی عضلانی و آموزش آموزه های دینی ، فعل پذیری افراد تحت آموزش ، دستیابی به تعاملهای اجتماعی سازش یافته در خلال درمان و تدریجی بودن تغییرات ، همگی از مزیتهای عمده این روشها در کاهش و مدیریت اضطراب است و بالطبع تنش ها توسط فرد مدیریت میشود و به کمترین حد ممکن تنزل مییابد."