چکیده:
هدف این پژوهش ، ساخت و هنجاریابی پرسشنامه «فرزندپروری در نگرش اسلامی » است . در همین راستا، پرسشنامه ای درباره فرزندپروری بر اساس عوامل اسلامی تدوین ، و برای تعیین روایی محتوایی از متخصصان علم تربیت و مشاوره نظرخواهی شد. پس از اعمال نظر ایشان ، پرسشنامه نهایی همزمان با پرسشنامه فرزندپروری بامریند بر روی ١٢٢٠ نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه سال ١٣٩٤ در نواحی ١، ٢و ٣ شهرستان اصفهان اجرا گردید. با استفاده از نرم افزار SPSS و با اجرای تحلیل عاملی ، شش عامل از پرسشنامه استخراج شد که در مجموع ، ٥٤ سوال از ١٨٢ سوال طرح شده را در بر گرفت و ٥٦ درصد از واریانس سوالها را تبیین کرد. برای به دست آوردن عاملهای پرسشنامه از روش تحلیل عاملی استفاده شد. این روش با استفاده از شیوه تحلیل عوامل اصلی و چرخش واریماکس و در نظر گرفتن اندازههای ویژه بیشتر از یک انجام شد. پس از آن به نامگذاری عوامل از طریق تحلیل عاملی اکتشافی پرداخته شد که عبارت است از: اخلاص والدین در تربیت ، ارزشهای تربیتی ، منطق در تربیت فرزندان ، ارتباط انسان در تربیت ، اهتمام والدین به نقش خدا در زندگی ، بیمبالاتی والدین در تربیت دینی . همسانی درونی سوالات با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که ٠.٩٤١ را به دست داد. هم چنین ، ضریب همبستگی پرسشنامه با خرده مقیاسهای آزادگذاری ، استبدادی و اقتدار منطقی از پرسشنامه «فرزندپروری بامریند» محاسبه شد که به ترتیب عبارت است از: ٠.١٧٩-، ٠.١٤٠- و ٠.٥٨٦. بنابراین ، اعتبار و روایی پرسشنامه در حد مطلوبی است و این ابزار، فرزندپروری را در نگرش اسلامی بخوبی میآزماید.
خلاصه ماشینی:
"جدول ١: خلاصه ای از دیدگاه تربیتی اسلام ماهیت انسان عناصر شخصیت هدف تربیت گزاره های استنباطی انسان به مثابه روح متعالی شناختی ، صفاتی ، عاطفی و معنوی تقویت ابعاد وجودی انسان شامل بعد عقلانی ، بعد اخلاقی ، بعد معنوی ، بعد اجتماعی، بعد عاطفی و عالی ترین آنها یعنی بعد شناختی ، هدایت به سمت رفتار صحیح برای رسیدن به اعتقاد و جهان بینی درست ، پرورش روح انسانی و ایجاد شایستگی در روح و عقل و عمل فرد تا قوانین خداوند را در زندگی خود مشاهده کند و با آنها هماهنگ شود، شناخت گرایشهای فطری روح و پرورش نیروهای متعالی آدمی برای بالاتر رفتن از حیات حیوانی ، همسوسازی هدف خلقت و اراده و اختیار انسان ، تربیت دینی (دعوت به روح دینداری (توحید و عبودیت )) ١ ـ اهتمام والدین به نقش خدا در زندگی ٢ ـ ارزشهای تربیتی ٣ ـ منطق در تربیت فرزندان ٤ ـ ارتباط انسانی در تربیت ٥ ـ اخلاص والدین در تربیت ٦ ـ توجه والدین در تربیت دینی جدول شماره (١) نشان میدهد که نگرش اسلام به انسان به عنوان روح متعالی ، باعث میشود تمامی ابعاد وجودی او را در نظر بگیرد؛ آنها را در جهت فطرت پرورش دهد تا با ظهور نیروهای بالقوه در او، او را از حیات حیوانی نجات بخشد و به هدف آفرینش ،که همان شناخت ، توحید و عبودیت است ، نائل آید.
گویه هایی که به هر یک از خرده مقیاسها اختصاص دارد در جدول ٣ بیان شده است : جدول ٣: نامگذاری عوامل استخراج شده و سؤالات مربوط به هر عامل نام عامل سؤالات مربوط اخلاص والدین در تربیت ١ تا ١٤ ارزشهای تربیتی ١٥ تا ٢٥ منطق در تربیت فرزندان ٢٦ تا ٣٣ ارتباط انسان در تربیت ٣٤ تا ٤٦ اهتمام والدین به نقش خدا در زندگی ٤٧ تا ٥١ بیمبالاتی والدین در تربیت دینی ٥٢ تا ٥٤ در مرحله بعد برای محاسبه پایایی پرسشنامه نهایی از ضریب آلفای کرونباخ (شاخص هماهنگی درونی مقیاسها) استفاده شد که نتایج از پایا بودن پرسشنامه محقق ساخته حکایت میکند."