چکیده:
در محیط پویا و غیر قابل اطمینان امروزی، دانش ، منبعی استراتژیک است که به سازمانها در کسب مزیت رقابتی، و نوآوری برای بقا و ماندگاری، کمک شایانی میکند. در این تحقیق ، روابط بین عدم اطمینان محیطی و نوآوری سازمانی با نقش واسط مدیریت دانش مورد آزمون قرار گرفت . دادهها از ٨٩ شرکت تولیدی متوسط و بزرگ شهرستان مشهد از طریق پرسشنامه جمع - آوری و تجزیه وتحلیل شد. نتایج حاصل از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار پی. ال. اس، نقش واسط مدیریت دانش بین عدم اطمینان محیطی و نوآوری سازمانی را پشتیبانی و تایید کرد. عدم اطمینان محیطی، باعث افزایش کاربرد مدیریت دانش در سازمان شده است که به نوبه ی خود بر نوآوری سازمانی نیز تاثیرگذار می باشد.
خلاصه ماشینی:
"Investigating the mediating role of knowledge management between environmental uncertainty and organizational innovation (Case study: Medium and large companies of Mashhad Industrial zones) Yaghoob Maharati Ph. D, Entrepreneurship of Ferdowsi University of Mashhad, Iran Mostafa Kazemi Associate Professor Ferdowsi University of Mashhad, Iran Abdollah Hassani Tavabe EMBA, of Ferdowsi University of Mashhad Abstract In today's dynamic and uncertain environment, knowledge is a strategic source for organizations to gain the competitive advantage and innovation.
(Dehqan, 2009) مرور مبانی نظری نشان میدهد که محیطهای پویا و ناپایدار، تاثیر مثبتی بر نوآوری در سازمانها داشته اند (Williamson, 1985; Akoff, 1981; Damanpour; 1998; Burgleman, 1991; Child, 1997) شرکت ها برای بالابردن مزیت رقابتی و نوآوری، و انطباق با تغییرات محیطی، بایستی عوامل محیطی را خوب بشناسند و با مدنظر قرار دادن تاثیر مثبت عوامل محیطی (٢٠٠٠ ,Malhotra &a ١٩٩٦ ,Grant)، برای بکارگیری مدیریت دانش در سازمان اهمیت بیشتری قائل شوند (١٩٩٩ ,.
با توجه به نتیجه مدل نهایی تحقیق و همچنین با توجه به روابط مستقیم و غیرستقیم تاییدشده میتوان پیشنهادهایی را برای بهبود وضعیت فعلی مجموعه شرکت های تولیدی متوسط و بزرگ شهرکهای صنعتی شهرستان مشهد ارائه کرد: ١- با توجه به رابطه معنادار و مثبتی که بین عدم اطمینان محیطی و مدیریت دانش اثبات شد؛ پیشنهاد می - شود که شرکت ها با ایجاد، اشتراک، و بکارگیری دانش جدید، عوامل مربوط به عدم اطمینان محیطی همچون تعداد رقبا، شدت رقابت ، تنوع تامین کنندگان، شرکا و نیازهای مشتریان را بهتر بشناسند و با اتخاذ استراتژیهای مناسب ، باعث بقا و ماندگاری و همچنین کسب مزیت رقابتی برای شرکت خود شوند."