چکیده:
پژوهش حاضر با روش توصیفی- پیمایشی به کشف و اولویت بندی نیاز های آموزشی مدرسان دانشکده صدا وسیما، در سال تحصیلی86- 1385 پرداخته است که د ر چهار گروه آموزشی ارتباطات ، هنر های رسانه ای ، مهندسی رسانه و دروس عمومی و معارف اسلامی مشغول به تدریس هستند.با استفاده از تکنیک دلفی وتکنیک تجزیه و تحلیل شغل به مجموعه ای از نیاز های مرتبط با رشد حرفه ای دست یافته شد و پس از پالایش و اولویت بندی آنها ، تعداد47 نیاز در سه حیطه برنامه ریزی درسی ، تدریس و ارزشیابی آموزشی مشخص گردید. ابزار اندازه گیری ، پرسشنامه محقق ساخته می باشد که سوالات بسته پاسخ بوده و از طیف لیکرت پیروی می کند. مدرسان در پرسشنامه به دو سوال درباره هر یک از نیاز ها پاسخ دادند اول ضرورت یادگیری آن نیاز در حرفه مدرسی و دوم ارزیابی از وضعیت خود .در این تحقیق با الهام از الگوی نیاز سنجی کلاین به بررسی نیاز ها پرداخته شده است.جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدرسان دانشکده صدا وسیما درسال تحصیلی 86-85 می باشد که تعداد آنها75 نفر بوده است. با توجه به در دسترس بودن استادان و همکاری آنها تعداد70 پرسشنامه جمع آوری گردید.دراین تحقیق برای تعیین پایایی ابزار اندازه گیری از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. آمار توصیفی نظیر فراوانی ، درصد گیری و میانگین به کاررفته است از تحلیل عامل برا ی دسته بندی نیازها در عوامل کوچکتر و نیز تایید اعتبار ابزار تحقیق استفاده شده و برای مقایسه اولویت های نیازهای آموزشی گروههای آموزشی ازتحلیل پارامتریک آزمون t وابسته و از تحلیل ناپارامتریک ویلکاکسون استفاده شده است. کلیه فعالیت های آماری این تحقیق در نرم افزار ( SPSS) انجام شده است.از نتایج نیاز سنجی می توان گفت که ، با توجه به نیازهای مشترک بین گروه های آموزشی مورد اشاره، مدرسان دانشکده صدا وسیما دراین مقولات نیاز به آموزش دارند:آشنایی با حیطه های طبقه بندی اهداف (شناختی ، عاطفی و روانی –حرکتی)، کاربرد روش گردش علمی در تدریس ، کاربرد روش نمایشی در تدریس ، آشنایی با فنون کارگاه آموزشی ، آموزش از راه دور، آشنایی با اینترنت ، آشنایی با ویژگی های روان شناختی دانشجویان ، مدیریت کلاس ، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و فنون ارزشیابی .
This study has applied descriptive survey research method to explore and prioritize training needs of the instructors of the IRIB College in the academic year 2006- 2007.They were teaching in four departments of communications، media arts، media engineering as well as general courses and Islamic knowledge. Applying the Delphi and job analysis techniques، a number of needs related to professional development were identified. Then، the needs were revised and prioritized، based on which 47 needs in three areas of curriculum planning، teaching، educational evaluation were recognized. Multiple-choice questionnaires designed by the researchers were used to measure the needs based on Likert scale. Instructors answered to two questions on their needs; the first dealing with the necessity of learning that specific need in teaching and the second a self-assessment of their current situation in terms of their qualifications. Inspired by Klein’s need assessment model، this study has examined the needs. The statistical population of this study includes all instructors of IRIB College in the academic year 2006-2007، which amounts to 75. As the instructors were available and cooperative، 70 questionnaires were filled in. After collecting the data، appropriate parametric and non-parametric statistical methods were used to analyze it. According to the need assessment carried out، the following needs are found to be the most frequently stated ones by the instructors of IRIB college :Getting to know the various domains in the educational goals classification (cognitive، affective and psycho-motor)، the application of field trip and demonstration methods in teaching- learning ،workshop techniques، distance learning، mastering the internet، getting to know the psychological features of students، class management، assessment of the academic achievement and evaluation techniques.