چکیده:
این مقاله اثر سرمایه انسانی بر رشد اقتصادی ایران در دوره زمانی ١٣٨٥-١٣٤٥ را بررسی می کند. برای این امر نابرابری جنسیتی را در حوزه اشـتغال و آمـوزش در کشور درنظر گرفته و در پی پاسخ این سـوال بـوده کـه ایـن نـوع نـابرابری چـه تاثیراتی بر رشد اقتصادی در کشور داشته است ؟ نتایج نشان می دهدآموزش تاثیر مثبت و معنی دار بـر رشـد اقتـصادی ایـران دارد و به هرمیزان نابرابری جنسیتی در بخش های آموزش و اشتغال کـاهش یابـد نرخ رشد اقتصادی افزایش می یابد. بنابراین با افزایش متوسط سـال هـای تحـصیل زنان رشد اقتصادی افزایش می یابد.
خلاصه ماشینی:
"برای این امر نابرابری جنسیتی را در حوزه اشـتغال و آمـوزش در کشور درنظر گرفته و در پی پاسخ این سـوال بـوده کـه ایـن نـوع نـابرابری چـه تاثیراتی بر رشد اقتصادی در کشور داشته است ؟ نتایج نشان می دهدآموزش تاثیر مثبت و معنی دار بـر رشـد اقتـصادی ایـران دارد و به هرمیزان نابرابری جنسیتی در بخش های آموزش و اشتغال کـاهش یابـد نرخ رشد اقتصادی افزایش می یابد.
براساس نتایج این مطالعه افزایش متوسط سالهای تحصیل مردان و زنان بـر حـسب هر چهار مقطع ابتدایی ،راهنمایی ،متوسطه و دانشگاه در چارچوب ساختار فعلی آموزش رابطه معنا داری با رشد اقتصادی کشور ندارد و به طور کلی آموزش اثر محدودی را در تحولات نرخ رشد اقتصادی ایران در طول سالهای مورد بررسی داشته و سـایر متغیرهـا که عمدتامتاثر از ساختار نفتی ایران مـی باشـند رشـد اقتـصادی را توضـیح مـی دهنـد.
داده هـای مربوبط به این متغیرها که به صورت برآوردی مـی باشـد از سـازمان مـدیریت و برنامـه ریزی کشور استخراج شده است ، هم چنین از آن جایی که داده های مربوط به آمـوزش و نابرابری جنسیتی در آموزش در ایران به طور رسمی توسط هیچ نهاد یا ارگـانی ثبـت نمی شود یا وجود ندارد، لذا بایستی آن را برآورد کرد کـه در ایـن تحقیـق از داده هـای برآوردی مجتبی یوسفی استفاده شده است ، روش ایـشان در بـرآورد متوسـط سـالهای تحصیل بر اساس برآورد کار بارو می باشد."