چکیده:
هدف: مطالعۀ رفتار جستجوی کاربران در وب و تأثیر سبکهای شناختی کلینگر و جزئینگر، نوع وظیفه، و میزان تجربه بر عملکرد جستجو. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش ترکیبی و از نوع کاربردی است. در بخش کیفی، تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوا بود و در بخش کمی از روش پیمایشی تحلیلی استفاده شد. جامعۀ پژوهش 44 پژوهشگر در حوزههای مختلف علوم بودند. از آزمون سبک شناختی رایدینگ، پرسشنامۀ تجربۀ وب، و سه وظیفۀ جستجو بهعنوان ابزار گردآوری دادهها استفاده شد. یافتهها:در رفتار جستجوی اطلاعات افراد با سبکهای شناختی کلینگر و جزئینگر از نظر توصیفی تفاوتهایی وجود دارد؛ کلینگرها از تعداد راهبردهای بیشتری نسبت به جزئینگرها برای تکمیل سه وظیفه استفاده کردند. در عملکرد جستجوی افراد با سبک شناختی کلینگر و جزئینگر تفاوتهایی وجود دارد. افراد با سبک شناختی جزئینگر نسبت به کلینگر زمان بیشتری را صرف و تعداد گرههای بیشتری را برای تکمیل وظایف بازدید کردند. تحلیل آماری بین سبکهای شناختی کلینگر و جزئینگر در مدت زمان تکمیل وظایف و در تعداد گرههای بازدیدشده برای تکمیل وظایف تفاوت معناداری نشان نداد. بین سطوح وظایف و بین سبک شناختی و میزان تجربه در مدت زمان تکمیل وظایف و تعداد گرههای بازدیدشده تفاوت معناداری وجود نداشت. هیچ تفاوت معناداری بین نوع وظیفه و سبکهای شناختی در مدت زمان تکمیل وظایف و تعداد گرههای بازدیدشده مشاهده نشد. نتیجهگیری: انتظار میرود نتایج این مطالعه از یکسو بتواند به بهبود درک رفتار جستجوی کاربران در وب بر مبنای سبکهای شناختی رهنمودهایی برای آموزش کاربر و طراحی ابزارهای جستجو در وب فراهم نماید و از سوی دیگر بتواند به ایجاد و توسعه مدلهای رفتار جستجوی کاربران وب کمک کند.
خلاصه ماشینی:
"رفتار جستجوی اطلاعات کاربران با توجه به سبک های شناختی آنها (کلی نگر و Minetou,Chen&Liu. ٨ جزئی نگر) در محیط وب چگونه است ؟ 9.
سبک های شناختی کلی نگر و جزئی نگر، نوع وظیفه ، و میزان تجربه چه تأثیری بر عملکرد جستجوی کاربران از نظر تعداد گره های بازدیدشده دارد؟ روش شناسی این پژوهش ازنوع کاربردی است وباتوجه به ماهیت پژوهش به روش ترکیبی انجام شد.
الگوی موجود از رفتار جستجوی اطلاعات افراد با سبک شناختی جزئینگر در محیط وب بررسی توصیفی نشان داد که بین آزمودنی ها در دو سبک شناختی کلی نگر و جزئی نگر در تکمیل وظایف از نظر به کارگیری راهبردها تفاوت وجود دارد.
با وجود این ، نتایج تحلیل آماری در پژوهش حاضر نشان داد که بین سبک های شناختی کلی نگر و جزئی نگر در مدت زمان تکمیل وظایف و در تعداد گره های بازدیدشده برای تکمیل سه وظیفه تفاوت معناداری وجود ندارد.
این نتیجه دور از انتظار نبوده است ؛ از آنجا که افراد با سبک های شناختی در سطوح مختلف تجربه بودند، بی شک در مدت زمان تکمیل وظایف آنان تفاوت وجود دارد و افراد با تجربۀ کم مدت زمان بیشتری را نسبت به افراد با تجربۀ زیاد برای تکمیل وظایف صرف می کنند.
شاید دلیل این نکته را بتوان با پژوهش های بایستروم ٧ (٢٠٠٢) و زای٨ (٢٠٠٨) توجیه کرد؛ آنان دریافتند کاربران نیاز دارند تا زمان بیشتری برای وظایف باز نسبت به وظایف بسته صرف کنند و فرایندهای اطلاع جویی (مانند برنامه ریزی ، انتخاب راهبرد، و حرکت ها) در وظایف کاری و جستجوی مختلف متنوع Kim &Palmquist ."