چکیده:
این تحقیق با عنوان «مقایسه مهارت های بینش پژوهشی ، حل مساله و فرآیند تدریس در بین معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده دوره اقدام پژوهی » در استان مازندران در سال تحصیلی ٨٨-٨٧ انجام شده است . هدف از انجام این تحقیق مقایسه مهارت های معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده دورة اقدام پژوهی در سه زمینه بینش پژوهشی ، حل مساله و فرایند تدریس بوده و به تبع آن ٩ فرضیه تنظیم شده است . روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع میدانی است . جامعه آماری این پژوهش را تعداد ٣٣٣٦٨ نفر معلمان آموزش دیده و تعداد ١٢٠٠٠نفر معلمان آموزش ندیده دورة اقدام پژوهی که در سال تحصیلی ٨٨-٨٧ در یکی از مدارس تابعه مدیریت و مناطق آموزش و پرورش استان مازندران مشغول به کار می باشند، تشکیل می دهند. اطلاعات لازم جهت سنجش متغیرها از طریق ابزار پرسشنامه و چک لیست رفتار سنجی به دست آمده است . به طوری که جهت سنجش بینش علمی (پژوهشی ) نمونه مورد مطالعه از پرسشنامه نگرش سنج ٦٣ سوالی که در مقیاس لیکرت (کاملا موافقم ، موافقم ، مخالفم و کاملا مخالفم ) تهیه شده ، سود جسته ایم . همچنین جهت سنجش مهارت های حل مساله و فرایند تدریس نمونه مورد مطالعه از چک لیست رفتار سنجی که هر کدام حاوی ٢٠ سوال در دامنه یک الی ٥ نمره ای استفاده شده است . پایایی ابزار نگرش سنجی بینش علمی (پژوهشی )٨١ صدم ، چک لیست رفتار سنجی مهارت حل مساله ٨٦ صدم و چک لیست رفتار سنجی مهارت فرایند تدریس ٧٦ صدم به دست آمده است . تجزیه و تحلیل آماری در این پژوهش با استفاده از نرم افزار spss در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است . در سطح استنباطی از آزمون های کولموگروف - اسمیر نوف به منظور تعیین نرمال بودن داده ها و آزمون t دو گروه مستقل و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شده است . نتایج آمار توصیفی و استنباطی حاصله بدین شرح می باشد: ١-نتایج توصیفی نشان می دهد که از مجموع ٢٣٢ نفر نمونه آموزش دیده مورد مطالعه ٣٥.٨ درصد و از مجموع ١٩٦ نفر نمونه آموزش ندیده تنها ١٢.٨ درصد در برنامه معلم پژوهنده شرکت داشته اند.
خلاصه ماشینی:
"در این تحقیـــق با تلاش و برنامه ریزی روشمند مهارت های معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده دوره اقدام پژوهی در سه زمینه حل مسأله ، بینش پژوهشی و فرآیند تدریس مورد مطالعــه و مقایسه قرار گرفته است .
نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه در مورد مقایسه میانگین مهارت بینش (پژوهشی ) معلمان آموزش دیده دوره های مختلف آماره ها مجموع میانگین متغیر (مجموعه ) منابع مجذورات درجه آزادی F سطح معناداری مجذورات بین گروهی ١.
نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه در مورد مقایسه میانگین مهارت حل مسأله معلمان آموزش دیده دوره های مختلف تحصیلی آماره ها مجموع درجه میانگین متغیر (مجموعه ) منابع مجذورات آزادی F سطح معناداری مجذورات بین گروهی ٠.
نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه در مورد مقایسه میانگین مهارت فرایند تدریس معلمان آموزش دیده با دوره های تحصیلی مختلف آماره ها مجموع میانگین متغیر (مجموعه ) منابع مجذورات درجه آزادی f سطح معناداری مجذورات بین گروهی ٠.
نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه در مورد مقایسه میانگین مهارت فرایند تدریس معلمان آموزش دیده با سابقه های متفاوت آماره ها مجموع درجه میانگین متغیر (مجموعه ) منابع مجذورات آزادی F سطح معناداری مجذورات بین گروهی ٠.
٢- در نتایــج این تحقیق مشخص شــد که بین گروه های آموزش دیده و آموزش ندیـــده دوره های اقدام پژوهی در زمینه مهارت بینش علمی (پژوهشی ) تفاوت معناداری وجود ندارد، لذا پیشنهاد می شود: الف ) مسئــولان تلاش کنند از طریق اهرم های انگیزشی مادی و معنوی انگیزه کاری را در معلمان افزایش دهند."