چکیده:
هدف مطالعه حاضر، بررسی نقش تفاوت های جنسیتی در نمره های سبک های مقابله و سلامت روانی ٤٠٣ دانشجو (٢٠٦ پسر و ١٩٧ دختر) از دانشگاه تهران بود. شرکت کنندگان به مقیاس مقابلــه با موقعیت های استرس زا و پرسشنامه سلامت عمومی پاسخ دادند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد، دختران در سبک های مقابله اجتنابی و هیجــان مدار و پسران در سبک مقابله مساله مدار نمره های بالاتری کسب کردند. همچنین ، نتایج نشان داد که دختران در مقایسه با پسران از نشانه های سلامت روانی پایین تری برخوردارند. نتایج ماتریس همبستگی نشان داد که نیرومندی رابطـــه بین سبک های مقابله و سلامت روانی در دو جنس متفاوت است . نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که از بین سبک های مقابله ، سبک های مساله مدار و هیجان مدار به همراه متغیر جنس در پیش بینی سلامت روانی نقش داشتند. نتایج پژوهش حاضر بر ضرورت توجه به تفاوت های جنسیتی در سبک های مقابله به منظور تبیین نشانه های سلامت جسمانی و روان شناختی در دانشجویان تاکید می کند.
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که از بین سبک های مقابله ، سبک های مساله مدار و هیجان مدار به همراه متغیر جنس در پیش بینی سلامت روانی نقش داشتند.
یافته ها تفاوت میانگین آزمودنی های دختر و پسر بر اساس هر یک از متغیرهای سبک های مقابله و سلامت روانی با استفاده از آزمون t برای گروه های مستقل مورد بررسی قرار گرفت (جدول ١).
نتایج مقایسه میانگین های دختران و پسران در متغیرهای پژوهش با فرض وجود همگنی واریانس ها در تمام مقیاس های مورد نظر نشان داد، بین دو جنس در متغیرهای سبک مساله مدار، سبک هیجان مدار، سبک اجتنابی و سلامت روانی تفاوت معناداری در سطح ٠.
به عبارت دیگر، نتایج مقایسه میانگین ها در خصوص متغیرهای سبک های مقابله و سلامت روانی بین دو جنس نشان داد که اندازه t مشاهده شده از t جدول بزرگ تر بوده ، لذا فرض صفر رد می شود.
بحث و نتیجه گیری نتایج مقایسه میانگین های نمره های دانشجویان پسر و دختر در متغیرهای پژوهش نشان داد که بین دو جنس در ابعاد سه گانه سبک های مقابله و سلامت روانی تفاوت وجود دارد.
&Marusic، A _ harm ideation among patients with physical illness:the role of coping ;Journal of Suicide and Life-Threatening Behavior، 30، 3 .
M. &Timmerman، M; Naziri، D _ mechanisms and coping strategies among caregivers in palliative care Journal of Palliative Care، 23، 3; ProQuest Psychology .
&Zhang،CX; Tse،L; Yet، X; Lint،F; Chen، Y _ "original article:education and psychological aspects moderating effects of coping styles on anxiety and depressive symptoms caused -journal of adolescence،20:1282."